روز جهانی دیابت

گرامی‌داشت از روز جهانی «دیابت» و ضرورت آگاهی‌دهی به مردم

عاطفه غفوری

14 November 2020

مسوولان ریاست صحت عامۀ ولایت هرات می‌گویند که در نبود برنامه‌های لازم برای آگاهی‌دهی به شهروندان، بیماری دیابت یا شکر همچنان در حال افزایش است.

ریاست صحت عامۀ هرات امروز (شنبه، 24 عقرب) برنامۀ آگاهی‌دهی را برای افزایش اطلاعات پزشکان و کارمندان بخش‌های درمانی از دیابت و راه‌های کنترل آن برگزار کرده است. محمد آصف کبیر، معاون ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید که بر اساس آمار نهادهای صحی بین‌المللی، حدود نُه درصد شهروندان کشور به بیماری دیابت یا شکر مبتلا هستند. آقای کبیر می‌افزاید که در سه سال پسین این ریاست بخش ویژه‌یی را برای تشخیص، مشاوره و درمان افراد مبتلا به دیابت در شفاخانۀ مرکزی این ولایت تأسیس کرده است.

همزمان با این، داکتر احمدضیا محتسب‌زاده، مسوول بخش دیابت در شفاخانۀ هرات می‌گوید که تنها در یک سال گذشته شش هزار و 81 بیمار دیابتی در هرات شناسایی شده‌اند. او خاطرنشان می‌سازد که بخشی از فعالیت‌های مرکز دیابت هرات به دلیل شیوع کرونا متوقف شده بود، اما اکنون دوباره به فعالیت آغاز کرده است.

مسوول بخش دیابت در شفاخانۀ هرات استرس، چاقی بیش از حد، رژیم غذایی ناسالم، استفاده از غذاهای آماده شده، فشار خون و عدم تحرک کافی را عوامل اساسی افزایش بیماری دیابت در افراد عنوان می‌کند.

سازمان جهانی صحت چهاردهم نوامبر مصادف به 24 جدی را روز جهانی دیابت اعلان کرده است. بر اساس آمارهای این سازمان، در حال حاضر حدود 463 میلیون نفر در جهان به بیماری شکر یا دیابت مبتلا هستند. پیش‌بینی‌های این سازمان نشان می‌دهد که در صورت عدم آگاهی‌دهی کافی از سوی دولت‌ها، این آمار در یک دهۀ آینده به 578 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.