گروه حفاظت از غیرنظامیان

گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در هرات: حمله‌های هدف‌مند اخیر بر افراد ملکی جنایت جنگی است

عاطفه غفوری

09 November 2020

اعضای شورا و گروه کاری حفاظت از غیرنظامیان در هرات می‌گویند که حمله‌های هدف‌مند اخیر بر افراد ملکی در کشور، مصداق بارز جنایت جنگی است.

اعضای این نهاد مدنی در هرات امروز (دوشنبه، نوزدهم عقرب) در یک نشست خبری خواستار توقف حمله‌ها بر غیرنظامیان و پایان استفاده از این تاکتیک جنگی از سوی گروه‌های درگیر جنگ در کشور شدند. سیداشرف سادات، عضو گروه حفاظت از غیرنظامیان در هرات می‌گوید که آنان نگران این هستند که مبادا طرف‌های جنگ در کشور به ویژه گروه طالبان با حمله بر غیرنظامیان قصد رسیدن به اهداف سیاسی‌ را داشته باشند.

آقای سادات می‌افزاید که ادامۀ این حمله‌ها از حمله حمله بر مرکزهای آموزشی چیزی جز جنایت جنگی نیست و گروه‌های مدافع حقوق بشری وظیفه دارند تا همۀ ابزارهای لازم را برای توقف این حمله‌ها روی دست بگیرند.

همچنان کلثوم صدیقی، عضو دیگر این نهاد تأکید می‌کند که نهادهای ملی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر در کشور و منطقه باید از روند جنایت‌های جنگی و نقض گستردۀ حقوق بشری در افغانستان، نظارت کنند. خانم صدیقی خاطرنشان می‌سازد که تداوم خشونت‌ها در افغانستان پذیرفتنی نیست و گروه‌های درگیر جنگ باید به برقراری آتش‌بس فوری رضایت نشان بدهند.

این در حالی است که همزمان با جریان مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطر، حمله‌های مسلحانه بر نظامیان و غیرنظامیان در کشور افزایش کم پیشینه‌یی یافته است. اما آن چه بیش از پیش نگرانی فعالان حقوق بشر و نهادهای مدنی را به همراه  دارد، حمله بر مرکزهای آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و مکتب‌هاست.

در آخرین مورد، هفتۀ گذشته در پی حملۀ گروهی از مهاجمان مسلح بر دانشگاه کابل، دست‌کم 22 تن جان باختند و نزدیک به سی تن دیگر زخم برداشتند. هرچند مسوولیت این حمله را گروه داعش برعهده گرفته است، اما دولت افغانستان طالبان را عامل این حمله می‌داند.