925605

یوناما: جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان برای افراد ملکی، باقی مانده است

neshananews

27 July 2020

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما، در گزارشی تازه‌ می‌گوید که نیمۀ اول سال ۲۰۲۰ شاهد نوسان سطح خشونت‌ها بوده که افراد ملکی را در افغانستان متاثر ساخته است. ملل متحد ۱۲۸۲ کشته و ۲۱۷۶ زخمی تلفات افراد ملکی را به ثبت رسانده است.

این گزارش یوناما امروز(دوشنبه، ۶اسد) منتشر شده است. در این گزارش آمده است که آمار و ارقام تلفات افراد ملکی در مقایسه با شش ماه اول سال ۲۰۱۹، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می دهد، اما «جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان برای افراد ملکی، باقی مانده است.»

یوناما تاکید کرده است در آمار تلفات افراد ملکی که از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است، کاهشی به وجود نیامده است. هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان دلیل عمدۀ شمار کم تلفات افراد ملکی را کاهش در عملیات‌های نیروهای نظامی بین‌المللی و دولت اسلامی عراق و شام (شاخه خراسان) خوانده است.

از سویی هم در این گزارش به نقل از دیبرا لاینز، نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان آمده است: “در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفتگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوامدار هر روز به افراد ملکی آسیب وحشتناکی وارد می‌کند.”

خانم لاینز، در این گزارش از همه طرف‌های درگیر خواسته است که در مورد حوادث وحشتناک و آسیب‌هایی که آنها به مردم افغانستان سبب می‌شوند، تامل کنند تا برای توقف کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند.

براساس گزارش یوناما، در مجموع ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان، توسط عناصر مخالف دولت صورت گرفته است؛ طوری که گروه طالبان، مسؤول ۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی بوده و ۴۳ درصد از مجموع تمام تلفات غیرنظامیان را تشکیل می‌دهد. تلفات غیرنظامیان که به نیروهای امنیتی نسبت داده شده، به دلیل حملات هوایی و تیراندازی غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی، ۹ درصد افزایش یافته است. یوناما گفته است که نیروهای امنیتی، مسوول ۲۳ درصد از مجموع تلفات غیرنظامیان بوده‌اند. بر اساس گزارش، نیروهای نظامی بین‌المللی، مسؤول هیچ مورد تلفات غیرنظامیان نبوده‌اند.

گفتنی است که درگیری‌های زمینی، حملات انتحاری و انفجاری و قتل‌های هدفمند، به ترتیب از عوامل عمدۀ تلفات غیرنظامیان در گزارش یوناما بوده است.