16722954_303

یوناما: میزان تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه با سال گذشته 47 درصد افزایش یافته است

neshananews

26 July 2021

هیأت معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در گزارش تازه‌یی آورده است که میزان تلفات ملکی در افغانستان در مقایسه به شش ماه اول سال گذشتۀ میلادی حدود 47 درصد افزایش یافته است.

یوناما امروز (دوشنبه، چهارم اسد) در گزارشی می‌نویسد که از آغاز سال روان میلادی تاکنون 1 هزار و 659 غیرنظامی در افغانستان کشته شده و 3 ‌هزار و 254 فرد ملکی دیگر زخمی شده‌اند.

در این گزارش همچنان آمده است که بیشتر این غیرنظامیان در جریان سه ماه گذشته پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، در جریان جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی این کشور کشته شده‌اند.

یوناما گروه‌های مخالف دولت افغانستان به شمول طالبان را عامل 63 درصد تلفات غیرنظامیان و نیروهای امنیتی را عامل 23 درصد تلفات ملکی می‌داند. در این گزارش آمده که 16 درصد تلفات ملکی نیز از سوی گروه‌های ناشناس صورت گرفته است.

این نهاد از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که برای پیش‌گیری از تلفات ملکی در کشور میزان خشونت‌ها را به گونۀ فوری متوقف کنند و روی گفت‌وگوهای جدی صلح تمرکز داشته باشند.

این در حالی است که در سه ماه گذشته پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان حمله‌های خود را به شدت افزایش داده و مناطق زیادی را تصرف کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر گروه طالبان را در جریان تصرف برخی از ولسوالی‌های ولایت کندز، فاریاب و قندهار به جنایت جنگی متهم کرده است.