هشت صبح

یک‌ونیم دهه اطلاع‌رسانی؛ روزنامۀ 8صبح پانزده ساله شد

neshananews

20 May 2021

نویسنده: فهیم امین

روزنامۀ «8صبح» یکی از رسانه‌های مطرح چاپی در افغانستان است. از فعالیت رسانه‌یی این روزنامه در کشور پانزده سال می‌گذرد. مسوولان روزنامۀ 8صبح طی محفلی از یک‌ونیم دهه فعالیت این رسانۀ چاپی در عرصۀ اطلاع‌رسانی تجلیل کردند.

فعالیت رسانه‌های چاپی در جوامع کم‌تر توسعه‌‎یافته مانند افغانستان به شدت دشوار است؛ زیرا شمار علاقه‌مندان روزنامه‌خوانی در چنین جوامع بسیار اندک است.

سنجر سهیل، بنیان‌گذار و صاحب امتیاز روزنامۀ 8صبح از دشواری‌های کاری این رسانۀ چاپی سخن می‌گوید. آقای سهیل می‌‌گوید که روزنامۀ 8صبح پانزده سال پیش با دو پایه کمپیوتر و شش کارمند به فعالیت آغاز کرد و اکنون به یکی از پُرخواننده‌ترین رسانه‌های چاپی در کشور بدل شده است.

صاحب امتیاز روزنامۀ 8صبح می‌افزاید که زحمات دست‌اندرکاران این رسانه سبب شده است که اکنون گروه‌های موافق و مخالف خط فکری 8صبح، این روزنامه را پیگیری کنند.

پس از سقوط رژیم طالبان در سال 1380 خورشیدی، موج بزرگی از رسانه‌ها در افغانستان سرازیر شد. این رسانه‌ها در امر اطلاع‌رسانی به شهروندان نقش برازنده‌یی ایفا کرده‌اند. در خور دادن اطلاعات مورد نیاز مردم، تغییر دیدگاه جامعه نسبت به رویدادهای سیاسی و اجتماعی، آگاهی‌دهی و سوق اذهان عامه به سوی رسیدن به رفاه از مهم‌ترین فعالیت رسانه‌ها در کشور شمرده می‌شوند.

مجیب مهرداد، مدیر مسوول روزنامۀ 8صبح با اشاره به فعالیت‌های رسانه‌یی در کشور می‌گوید که روزنامۀ 8صبح در کنار سایر رسانه‌های دیگر نقش مهمی در روشن‌گری اذهان عامه بازی کرده است. به باور آقای مهرداد، تغییرات مثبت در جامعۀ کنونی اعم از بُعد سیاسی و اجتماعی مدیون فعالیت رسانه‌های آزاد در کشور است.

شماری از خبرنگاران، مسوولان رسانه‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها نیز در برنامۀ گرامی‌داشت از پانزدهمین سال‌گرد فعالیت رسانه‌یی روزنامۀ 8صبح حضور داشتند. از این میان، صدیق‌الله توحیدی، مسوول دادخواهی کمیتۀ مصونیت خبرنگاران از نقش همۀ رسانه‌ها به ویژه تحلیل‌های روزنامۀ 8صبح ستایش کرد. آقای توحیدی امیدوار است همۀ رسانه‌ها با یک سیاست مشخص و استوار در عرصۀ اطلاع‌رسانی و سوق اذهان عامه به رفاه بیشتر بکوشند.

عمر صدر استاد دانشگاه، حشمت رادفر، کاوه جبران شاعر و نویسندۀ شهرۀ کشور، ذکی دریابی مدیر مسوول روزنامۀ «اطلاعات روز» و مبارز راشدی از سخنرانان دیگر این محفل بودند. همۀ این سخن‌رانان از نقش رسانه‌ها در سوق‌دهی جامعه به سوی رسیدن به رفاه بیشتر، ستایش کردند.

روزنامۀ 8صبح یکی از صدها رسانه‌یی است که در کشور فعالیت دارد. این روزنامه در جوزای سال 1386 خورشیدی پا به عرصۀ فعالیت گذاشت. این روزنامه در بخش‌های حقوق بشر، عدالت، نهادینه شدن دموکراسی، حاکمیت قانون و آزادی بیان فعالیت می‌کند. تاکنون بیش از 3 هزار و 600 نسخۀ این روزنامه به چاپ رسیده است. این روزنامۀ در سال 2012 میلادی جایزۀ جهانی «آزادی اطلاع‌رسانی» را از سوی سازمان گزارش‌گران بدون مرز دریافت کرد.

آمارهای وزارت اطلاعات و فرهنگ نشان می‌دهد که در حال حاضر ۹۶ تلویزیون، ۶۵ رادیو و ۹۱۱ رسانۀ چاپی در کابل و ۱۰۷ تلویزیون، ۲۸۴ رادیو و ۴۱۶ نشریۀ چاپی در ولایت‌های کشور فعالیت دارند.