هرات

یک صراف هراتی پس از ۶۳ روز از چنگ آدم‌ربایان نجات داده شد

عاطفه غفوری

23 April 2020

مسوولان محلی ولایت هرات از نجات یک صراف از چنگ آدم‌ربایان خبر می‌دهند. محمد داوود هاشمی، معاون والی هرات می‌گوید که این صراف 63 روز نزد یک گروهی از آدم‌ربایان گروگان بوده و سرانجام روز گذشته (چهارشنبه، سوم ثور) از سوی نیروهای امنیت ملی نجات داده شده است. آقای هاشمی می‌افزاید که این باند آدم‌ربا در بدل رهایی این صراف از خانواده‌اش 68 هزار دالر امریکایی خواسته بود. معاون والی هرات خاطرنشان ساخت که این باند سه نفری آدم‌ربایان با اسلحه و یک مقدار ابزار جنگی بازداشت شده است.

در همین حال، حاجی ذوالفقار، صرافی که دو ماه پیش از ناحیۀ پنجم شهر هرات ربوده شده بود، می‌گوید که همۀ این مدت را در درون یک چاه نگهداری شده است. او می‌افزاید که این باند سه نفری آدم‌ربایان برای اعمال فشار بر خانواده‌اش، او را بارها شکنجه کرده ‌است.

معاون والی هرات می‌گوید که اعضای این باند آدم‌ربایان متهم‌اند که دست‌کم دو بازرگان دیگر را در هرات نیز ربوده‌اند. بازرگانانی که از مدتی به این سو سرنوشت‌شان روشن نیست.

آدم‌ربایی در کنار ناامنی‌های ناشی از جنگ، از جدی‌ترین معضل‌های امنیتی در هرات است. با وجود این‌که نیروهای امنیتی هر از گاهی از بازداشت شبکه‌های آدم‌ربا و اخطتاف‌چی خبر می‌دهند، اما این معضل همواره امنیت روانی باشنده‌گان هرات را تهدید می‌کند.