تلفات ملکی

‌کمیسیون حقوق بشر: در شش ماه نخست امسال یک‌هزار و ۲۱۳ فرد ملکی در رویداد‌های مختلف امنیتی کشته ‌شده‌اند

neshananews

14 July 2020

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده است که در شش ماه نخست سال روان میلادی یک‌هزار و ۲۱۳ فرد ملکی در رویدادهای مختلف امنیتی در کشور کشته شده‌اند. بر اساس محاسبۀ این کمیسیون در شش ماه گذشته هر روز شانزده فرد ملکی در نتیجۀ درگیری‌های مسلحانه جان باخته‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان امروز (سه‌شنبه، ۲۴ سرطان) گزارش تازه‌یی از تلفات افراد ملکی در جریان درگیری‌های مسلحانه در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی را‌ منتشر کرده است. بر اساس یافته‌های این کمیسیون، در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، در۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، دو هزار و ۹۵۷ فرد ملکی در کشور کشته و یا زخمی شده‌اند. از این میان یک‌هزار و ۲۱۳ تن جان‌ باخته و یک‌هزار و ‌۷۴۴ تن دیگر‌ زخمی شده‌اند.

این در حالی است که یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ سه‌هزار و ۳۳۸ فرد ملکی از سوی طرف‌های جنگ قربانی شده بودند. در این میان ۹۷۹ تن کشته و دو هزار و ۳۵۹ تن زخمی شامل بود.

این آمار نشان می‌دهد که تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۱۱ درصد کاهش یافته است. در گزارش این کمیسیون همچنان آمده است که این کاهش ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، به‌ گونۀ میانگین هر روز شانزده فرد ملکی‌ قربانی شده‌اند.

در این گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر در مورد عاملان تلفات افراد ملکی آمده است که از مجموع تلفات افراد ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی‌ ۵.۴۸ درصد آنان توسط گروه طالبان، ۷.۲۶ درصد توسط عاملان نامعلوم، ۵.۱۵ درصد توسط نیروهای حکومتی، ۳.۶ درصد توسط گروه داعش و ۳.۲ درصد توسط نیروهای بین‌المللی صورت گرفته است. بر اساس این گزارش 75.31 درصد افراد ملکی بر اثر فیر راکت‌های نیروهای پاکستانی در ولایت‌های کنر، قندهار، پکتیا و خوست‌ جان باخته‌اند.