IMG-20200126-WA0016

افزایش پنجاه‌ درصدی حضور زنان در پولیس جوزجان 

محمدجان آریا

28 January 2020

فرماندهی پولیس جوزجان از افزایش حضور زنان پولیس در این ارگان امنیتی خبر داده می‌گوید که روند علاقمندی زنان برای شمولیت به پولیس در حال افزایش است.

وظیفه سربازی جدا از اینکه یکی از سخت‌ترین وظیفه‌ها به شمار می‌رود در حین حال در فرهنگ ملل از مقدس‌‌ترین وظایفی می‌باشد که رسالتمند به میهن است. از همین‌رو تعدادی از جوانان به خاطر آرمان و علاقه به مهین به صفوف پلیس و ارتش می‌پیوندند که آنان شامل مردان و زنان می‌شوند. این در حالی‌ست که مشکلات زیادی فراروی بانوان در تمام ادارات دولتی افغانستان وجود دارد و افزایش حضور زنان در پولیس، امیدها را نسبت به آینده مصون بانوان افزایش داده است.

سمونیار عبدالواحد وجدان فرمانده امنیه پلیس جوزجان در یک گفت‌وگو با خبرگزاری نشانه می‌گوید: “یک بخش بزرگ و مهم را در پولیس، بانوان پولیس اجرا می‌نمایند که تلاشی خانه‌ها و روستاها در هنگام بازداشت مجرمین و عملیات‌ها است که باید پلیس زن به عنوان محرم خانه‌ها را تلاشی نمایند”. فرمانده امنیه ولایت جوزجان به این باور است که کار پولیس، بدون حضور پولیس زن نامکمل است.

در یک‌سال اخیر علاقمندی بانوان برای شامل شدن به صفوف پلیس در جوزجان بیشتر شده است در این ارتباط آقای وجدان می‌گوید: “حتا خانواده‌ها خود شان علاقمندی به این نشان می‌دهند تا دختران‌شان به صف پولیس بپیوندند”.

در حال حاضر در جوزجان در مکان‌هایی مثل بانک‌های خصوصی و دیگر نهادهایی که ضرورت به بازپرسی و تلاشی زنانه وجود دارد؛ پولیس زن ایفای وظیفه می‌‌کند.

فرمانده امنیه جوزجان اضافه می‌کند: “ما در گذشته مشکل این را داشتیم که در نبود پولیس زن، بانوان نمی‌توانستند مشکلات خصوصی خود را با پولیس‌های مرد در جریان بگذارند و حالا بانوان به راحتی می‌توانند، مشکلات خصوصی خود را با پولیس‌های زن در میان بگذارند”.

در سال جاری نزدیک به هفتاد پلیس زن در بخش‌های مختلف در فرماندهی امنیه ولایت جوزجان وظیفه اجرا می‌کنند که آمار امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش پنجاه‌ درصدی حضور زنان را در ساختار پولیس جوزجان نشان می‌هد.

آقای وجدان خبر خوشی دیگر به بانوانی که علاقمند‌اند به پولیس بپیوندند داده و می‌گوید: “ما روی برنامه‌ای کار می‌کنیم که بیشتر در بخش کارهای دفتری در پولیس جوزجان زنان را سهم بدهیم تا این‌گونه زمینه کار برای بانوان بیشتری فراهم شود”.

فرمانده امنیه جوزجان در پایان گفت‌وگو اضافه می‌کند: “ما افتخار داریم که همراه با بانوان پلیس شانه‌ به شانه کار می‌کنیم”.

یک‌ دهه پیش حضور زنان پولیس در فرماندهی امنیه ولایت جوزجان انگشت‌شمار بود؛ اما حالا زنان حضور پُررنگی در این نهاد مهم امنیتی دارند.

چندی پیش خبرگزاری نشانه مصاحبه را با لومری ساتنمن نجیبه نور  به عنوان – نجیبه؛ پلیس دلاور- انجام داد که نشر گزارش در میان باشندگان ولایت جوزجان با استقبال خوبی به خصوص در میان بانوان روبرو شد. در همین ارتباط سمیرا عزیزی یکی از باشندگان ولایت جوزجان که فارغ صنف دوازده است می‌گوید: “بعد از این‌‌که حرف‌های نجیبه را شنیدم و قصه زندگی‌اش را خواندم؛ به دختر بودن افتخار کردم و علاقمندی پیدا کردم که من هم شامل پولیس شوم”.

برای کنکاش بیش‌تر روی چگونه کارکرد بانوان پلیس همراه با دریم ساتنمن ناجیه مصاحبه کردیم که در بخش مدیریت جنایی فرماندهی امنیه ولایت جوزجان وظیفه اجرا می‌کند و مدت یک‌سال می‌شود که شامل پولیس شده است. او می‌گوید: “از این‌که افغانستان یک کشور درد دیده است؛ همین‌گونه زنان این سرزمین نیز درد و رنج بسیار دیده‌اند.  هدف من این است که زنان به راحتی بیایند و مشکلاتی را که به مردان گفته نمی‌توانند با پولیس‌های زن درمیان بگذارند.  ما خیلی خوشحال می‌شویم که در خدمت هم‌وطنان خود باشیم”.

برای فعلا بانوان در پولیس جوزجان بیشتر در بخش‌های جنایی، تلاشی و اداری مصروف وظیفه‌اند و گاه‌گاهی در عملیات‌هایی که از سوی نیروهای امنیتی راه‌اندازی می‌شود نیز به عنوان کسانی‌که حضور شان حتمی است؛ اشتراک می‌نمایند.