Punjab-to-establish-first-Violence-Against-Women-Center-in-Multan

خشونت علیۀ زنان؛ نمونه‌ای از خشونت علیۀ بشریت

زری اخلاقی

26 November 2019

در سال 1999 ايالت متحدۀ امريكا روز خاصی را به روز جهانی مبارزه با، خشونت عليه زنان اختصاص داد. هدف و تاريخچۀ اين روز خاص زنده نگه داشت ياد و خاطرۀ سه خواهر با نام‌های پاتريا مرسدس، آرژنتينا مينورا و آنتونيا ماريا ترزا بود كه با مبارزه بر عليۀ ديكتاتوري رافايل لئونيداس و مقاومت بر عليۀ او در ٢٥ نوامبر ١٩٦٠در جمهوري دومينيكن به قتل رسيدند.

پر واضح است كه هدف از نام‌گذاری اين روز خاص، برانگيختن حساسيت جهانيان بر جنايات و تجاوزهای جنسی، خشونت‌های عاطفی و احساسی و خشونت خانگی عليۀ زنان همه جهان می‌باشد.

واژۀ زن‌كشی كه در بيست و پنج نوامبر بيشتر از آن به‌كار برده می‌شد، واژۀ خاص و مستعار است، و بار معنایی‌اش برگرفته از جناياتي‌ست كه فقط به جرم زن بودن و حس مالكيت داشتن مردان بر عليۀ زنان صورت می‌گيرد.

بيشتر اين قتل و جنايات در همه جوامع أعم از شرق و غرب توسط همسر، نامزد، برادر و يا پدر صورت می‌گيرد كه طبق تحقيقات صورت گرفته، رد و عدم پذيرش و يا به اتمام رساندن پيوند ازدواج، علت اصلی و شالودۀ همه اين قتل‌هاست.

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان ملل يك سوم زنان جهان در يك مقطع سنی مورد تجاوز جنسی و يا فيزيكی از طرف همسر و يا معشوق خود قرار گرفته‌اند. و بيشتر از ٧٥٠ ميليون از زنان، كودك همسري می‌كنند.

آمار جديد در اين روز خاص از دوصد ميليون ختنۀ جنسی زنانه پرده برمی‌دارد و نرخ ٧١ درصدی را به تجاوز جنسی به زنان و دختران اختصاص می‌دهد. اين ميزان از تجاوز، حاكی از مرد سالاری ديرينه‌اي‌است كه از قرن‌ها در همه جوامع ريشه داشته و دارد.

خشونت عليۀ زنان نمونه‌ای از خشونت عليه بشريت است كه به علت سكوت، شرم‌ساری و ننگ و عار كمتر اعلام می‌شود.

سازمان ملل هم‌چنان ترک تحصيل اجباری دختران و عدم ورود آنان را در عرصۀ كار، نمونۀ ديگری از خشونت و عدم برابری می‌داند.