IMG-20200305-WA0002

زنان بدخشان به پیشواز از هشتم مارچ خون اهدا کردند

ریاست امور زنان بدخشان با راه‌اندازی کمپاین اهدای خون به مناسبت هشتم مارچ روز جهانی همبسته‌گی زنان جهان، با حضورداشت ده‌ها تن از زنان این ولایت در بیمارستان ولایتی بدخشان خون اهدا کردند.

برگزار کننده‌گان این کمپاین می‌گویند که آنان به هدف رفع نیازمندی‌های بیماران که مشکلات اقتصادی دارند و در زمینۀ خریداری ویا دریافت خون به مشکل روبرواند اقدام به این کار نموده‌اند تا از یک‌طرف نیازمندی‌های بیماران برطرف شود و از سوی دیگر فرهنگ خون‌دهی به هدف نجات جان بیماران در میان مردم نهادینه شود.

آلینا غیاثی، رییس امور زنان بدخشان گفت، آنان با راه اندازی این برنامه می‌خواهند که زنان نیازمند به خون را در هنگام زایمان و یا دیگر بیماری‌ها، زخمی‌های نیروهای امنیتی و سایر بیماران نیازمند به خون را کمک کنند.

غیاثی می‌افزاید: «ما در آستانۀ هشتم مارچ روز جهانی همبسته‌گی زنان قرار داریم و جهت مدد رسانی به زنانی‌که نیازمند اند، بی بضاعت هستند و توانایی خریدن خون را ندارند، از روستاها می‌آیند به مشکلات نسائی ولادی مواجه می‌شوند و دیگر بیماران نیازمند خون اهدا کردیم.»

به گفتۀ وی سرگردانی‌های بی‌شمار بیماران برای دریافت خون آنان را وا داشته است تا افزون بر راه‌اندازی این کمپاین با جمعی از زنان در درازای سال برای چندین مرتبه کمپاین‌های جمع آوری خون را راه اندازی کنند.

آصفه کریمی، یکتن از زنانی که برای خون‌دهی به بیمارستان ولایتی فیض آباد آمده است می‌گوید، حس انسان دوستی و مشاهدۀ او از وضعیت بیماران نیازمند سبب شده که با اهدای خون به آنان کمک کند.

به گفتۀ وی خون‌دهی از یک‌طرف به سلامت انسان مفید است و از سوی دیگر جان یک انسان از خطر مرگ نجات می‌یابد و آنان به هدف نهادینه شدن این فرهنگ در نظر دارند این کمپاین را در مقاطع مختلف زمانی برگزار نمایند.

با این حال شفیق هم‌درد، سر طبیب بیمارستان ولایتی بدخشان با استقبال از راه اندازی این کمپاین از سوی زنان بدخشان می‌گوید که خون جمع‌آوری شده می‌تواند بخش بزرگی از نیازمندی‌های این بیمارستان را برطرف نماید و بیماران نیازمند از این خون به‌گونۀ رایگان مستفید شوند.

به گفتۀ وی بانک خون بیمارستان ولایتی فیض آباد ظرفیت جمع آوری خون به گونۀ کامل که نیازمندی‌های این بیمارستان را برطرف کند ندارد و آنان با روی دست‌گیری برنامۀ جدید فهرست از کسانی را که آمادۀ خون‌دهی هستند ترتیب نموده و بر بنیاد آن تمام مشخصات افراد خون دهنده را ثبت نموده اند تا در هنگام ضرورت از آنان طالب هم‌کاری شود.

وی می‌افزاید که آنان بر اساس مشخصات، آدرس و شماره تماس ارتباطی فرد خون دهنده با وی به تماس شده و در هنگام ضروت این فرد را جهت خون‌دهی به بیمارستان دعوت می‌کنند.

چند روز پیش نیز کارمندان ریاست سارنوالی بدخشان، 20 هزار سی سی خون را برای نیازمندان نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اهدا کردند.