1095781

طالبان چهار دختر زیر سن را در بدخشان به نکاح افراد خود در آوردند

مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که گروه طالبان در جریان چند روز گذشته چهار دختر زیر سن که هر کدام آن‌ها در سنین 13 و 14 ساله قرار داشته‌اند را مجبور به نکاح با افراد خود کرده‌اند.

محمد ابراهیم قیومی، ولسوال ولسوالی نسی بدخشان گفت که این کار توسط گروه طالبان در روستاهای «اوبغن» و «شوریان» از روستاهای زیر ادارۀ این گروه صورت گرفته است.

به گفتۀ قیومی این عمل طالبان خلاف تمام آموزه‌های دینی و ارزش‌های حقوق بشری است و در صورت ادامۀ این وضعیت مردم محل با مشکلات گسترده‌ای در برابر یکه تازی‌های طالبان روبرو می‌شوند.

با این حال مسوولان دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان با اظهار نگرانی از این وضعیت می‌گویند که نکاح اجباری و زیر سن بر خلاف آموزه‌های دین اسلام است و گروه طالبان باید این کارشان را توقف بدهند.

به گفتۀ رییس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر بدخشان، این عمل طالبان افزون بر این‌که غیر اسلامی است، نقض کامل حقوق بشر می‌باشد و آنان نگرانی خود را نسبت به این وضعیت ابراز می‌کنند.

سیف‌الدین سایس، رییس مجتمع جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید که در اوج گفت‌وگوهای صلح آنان انتظار داشتند که گروه طالبان میزان خشونت‌ها را همان‌گونه که تعهد کرده بودند کاهش دهند اما این عمل، اوج خشونت‌خواهی گروه طالبان را به نمایش گذاشت.

به گفتۀ وی جامعۀ جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر باید در برابر این قضیه خاموشی اختیار نکرده و از گروه طالبان بخواهند که عاملان این قضیه را به کیفر برسانند.

رییس مجتمع جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید که خاموشی در برابر این جنایت گناه نابخشودنی است و بیان‌گر هم‌سویی باگروه طالبان در امر نقض آشکار حقوق بشر می‌باشد.

ذبیح الله مجاهد، سخن‌گوی گروه طالبان با نفی این عمل‌کرد می‌گوید که آنان بررسی‌ها را در این زمینه آغاز کرده‌اند و در صورت اثبات، عاملان آن را مجازات می‌کنند.