IMG-20200307-WA0022

نقش بارز زنان در پویایی اقتصاد کشور

عاطفه غفوری

08 March 2020

نابرابری‌های جنسیتی در هرات ظرف سالهای طولانی باعث شده است تا عرصۀ  اقتصاد و فعالیت‌های بازرگانی در انحصار کامل مردان قرار داشته باشد و کمتر زنی جرات ورود به این میدان سراسر ریسک و پرمخاطره را داشته باشد.

اگرچه حضور مردان در فعالیت‌های اقتصادی هرات همچنان جدی‌تر از بانوان است اما اتاق تجارت و صنایع زنان در غرب کشور می‌گوید، نقش زنان در فعالیت‌های بازرگانی هرات در حال پررنگ شدن است.

مریم جامی‌الاحمدی، رئیس این اتاق می‌گوید، ظرف دو سال اخیر با راه‌اندازی برخی از دوره‌های آموزشی برای زنان سرمایه‌گذار، توانسته‌اند علاقه و حضور زنان در فعالیت‌های اقتصادی را تقویت ببخشند.

خانم جامی‌الاحمدی می‌گوید، برگزاری دوره‌های آموزشی چون حسابداری، پرپوزل نویسی، مدیریت و بازاریابی بخشی از این برنامه‌ها بوده‌اند.

اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در غرب کشور می‌گوید، این اداره همچنان به بانوان سرمایه‌گذار کمک کرده است تا با سهولت بیشتری جواز تجارت اخذ کنند و مالیات بپردازند.

۱۵۰۰ زن سرمایه‌گذار در هرات

ظرف یک دهۀ اخیر زنان بی‌شماری در جستجوی افقی روشن برای اقتصاد خود و خانواده‌شان وارد حوزۀ سرمایه‌گذاری و بازرگانی شده‌اند. زنانی که شماری از آنها به دلایل مختلف در نیمۀ راه عقب نشسته‌اند اما گروهی با تحمل دشواری‌ها این مسیر را ادامه داده‌اند.

حالا اتاق تجارت و صنایع زنان حوزه غرب می‌گوید، براساس ارزیابی آنها دست کم ۱۵۰۰ زن در هرات سرگرم تجارت‌اند.

از این میان ۳۰۰ بانوی تجارت‌پیشه به صورت حرفه‌ای و کسب جواز کار ادامۀ فعالیت می‌دهند و ۱۰۰ تن نیز عضویت اتاق تجارت و صنایع را کسب کرده‌اند.

اگرچه اتاق تجارت و صنایع زنان در غرب کشور می‌گوید، بودجه‌ای برای حمایت از این بانوان در اختیار نداشته اما با دریافت حق‌العضویت توانسته است برنامه‌هایی برای بهبود دانش زنان تجارت‌پیشه برگزار کند.

زنانی که به نظر می‌رسد برای حضور شانه به شانه با مردان در عرصه رقابت اقتصادی نیازمند حمایت‌های بیشتراند.

موانع نفس‌گیر سرمایه‌گذاری زنان در کشور

اما آنچه پا بر گلوی تجارت نوپای زنان بازرگان در هرات گذاشته، چالش‌هایی است که نفس کشیدن را بر آنها دشوار کرده است.

چالش‌هایی نظیر نا امنی، نبود بازارهای عمدۀ داخلی و جهانی و عدم حمایت مناسب دولت از زنان بازرگان.

عزیزه کریمی از زنان بازرگان در هرات می‌گوید، در حال حاضر شرایط برای رونق گرفتن بازار تجارت و سرمایه‌گذاری زنان نا امید کننده است.

همسان با او لطیفه اکبری که در بخش پروسس میوه خشک و تولید مربا و ترشی فعالیت می‌کند می‌گوید نیاز است تا دولت برای حمایت از زنان سرمایه‌گذار برنامه‌های کاملی داشته باشد.

او می‌گوید، در صورت برنامه‌های حمایتی، زنان بیشتری وارد عرصۀ سرمایه‌گذاری خواهند شد.

او که از سال ۲۰۰۵ وارد فعالیت اقتصادی شده می‌گوید، ظرف این مدت فراز و نشیب‌های کاری بی‌شماری را تجربه کرده اما همچنان رو به جلو گام برداشته است.

در برابر تمام چالش‌های موجود بر سر راه بانوان تجارت‌پیشه، دولت اما برنامه‌های حمایتی هرچند اندک را روی دست داشته است.

مریم جامی‌الاحمدی، رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان در غرب کشور می‌گوید، اخیراً اداره اراضی و شهرسازی هرات اقدام به اعمار یک نمایشگاه دائمی به مساحت پانزده جریب زمین در حومۀ شهر هرات نموده‌اند.

امری که در رونق بازارهای داخلی محصولات ویژه زنان، اثربخش خواهد بود.

او همچنان از افزایش تلاش‌ها در امر بازاریابی جهانی برای کالاهای بازرگانی زنان تجارت‌پیشه خبر می‌دهد.