Point Blur_Mar082020_184250

هشت مارچ، مبارزه‌ای به درازای یک قرن

زری اخلاقی

08 March 2020

در خصوص تاريخچۀ بزرگ‌داشت اين روز خاص، روايت‌های متفاوتی وجود دارد. پس از تظاهرات سراسری كه حزب سوسياليسم امريكا برای زنان نيويورک در تاريخ ٢٨ فبروری ١٩٠٩ در جهت اكتساب حق رای ترتيب داد؛ زنان امريكا مبارزات خود را بيشتر رسميت داده و آرام آرام با اعتصاب‌های پياپی خواستار حقوق بيشتر از جمله افزايش حقوق و شرايط بهينۀ كار شدند.

دو سال پس از آن كارگران یک كارخانۀ پارچه بافی امريكایی به نام كتان كه اكثريت آن‌را زنان تشكيل می‌داد، در مارچ ١٩١١ خسته از شرايط سنگين و سخت كاری دست به اعتصاب زدند كه با ممانعت خروج كارگران از محل كار توسط كارفرما  و آتش‌سوزی كارخانه، منجر به كشته شدن ١٢٣ كارگر زن شد.

در پی اين فاجعۀ انسانی حقوق زنان بيشتر رنگ و بو گرفت. همچنين در تاريخ هشت مارچ ١٩١٧ زنان ميدان سرخ مسكو با شعار نان و صلح، دست به تظاهرات زده و خواستار پايان جنگ شدند كه در نتيجۀ آن چند روز بعد زنان روسيه حق رای را اتخاذ كردند و اين تظاهرات در واقع پيش‌زمينۀ انقلاب اكتبر روسيه گرديد.

 از پس همۀ اين مطالبات در سال ١٩٧٠ هشت مارچ نماد روز جهانی زن و حقوق زنان گرديد و امروزه با گذشت بيش از يك قرن از اولين مطالبات، هنوز در جای جای جهان زنان برای برابری حقوق با مردان در حال مبارزات اجتماعی به گونه‌های مختلف  می‌باشند.

آگاهی و شناخت ما از چهره‌هایی چون “كلارا زنتكين” كه اولين بار در كنفرانس بين‌المللی كپنهاگ پيشنهاد اختصاص يك روز جهانی را به شناخت و آگاهی از حقوق زنان داد و “اميلان پنكرز” كه اولين بار مطالبات حقوق زنان بخصوص حق رای را در انگليس مطرح كرد بسيار پر اهميت است.

زنانی كه در طول قرن‌ها مورد استهزا قرار گرفته‌اند و خطرات اجتماعی را به جان خريدند. ياد و تلاش آنها برای ما زنان از اهميت ويژه‌ای برخوردار است زيرا ما در طول تاريخ  بشريت همواره ناديده گرفته شده‌ايم. هشت مارچ در واقع يادآور بزرگ‌داشت اين زنان است كه برای رساندن صدايشان به گوش جهان‌يان همواره تلاش كرده‌اند.

حقوق برابر با مردان اين خواستۀ انسانی كه هنوز هم تا احقاق آن راه درازی در پیش است؛ راه دشواری برای آزادی و برابری و رسيدن به حقوق مساوی، حقوق و مزايای كار، حق طلاق، آزادی پوشش، داشتن حق سقط جنين، شرايط مساوی ارث و ازدواج و هر آنچه كه وابسته به جنسيت مانع پيشرفت زنان در اجتماع و خانواده می‌شود. ما زنان امروز ادامه دهندۀ مبارزات زنان پيش‌رو خواهيم بود تا روزی كه همۀ زنان نزديک و دور جهان از حقوق زن بودن و انسانی برخوردار باشند.