کوکنار بدخشان

آغاز کارزار نابودی کشتزارهای کوکنار در بدخشان

پولیس بدخشان روند نابودی کشتزارهای کوکنار را در این ولایت آغاز کرده است. این روند از ولسوالی «ارگو» آغاز شده و قرار است به زودی همۀ کشتزارهای مواد مخدر این ولایت تخریب شوند. مسوولان محلی بدخشان می‌گویند که در سال روان خورشیدی نزدیک به 5هزار هکتار زمین از سوی کشاورزان در ولسوالی‌های ارگو، درایم، کشم، تیشکان، یفتل و شماری از ولسوالی دیگر این ولایت کوکنار کشت شده است.

محمدهارون نجرابی، آمر امنیت فرماندهی پولیس بدخشان که برای تخریب کشتزارهای کوکنار به ولسوالی ارگو رفته است می‌گوید که در نخستین روز نابودی کشتزارهای کوکنار بیش از 20 جریب زمین را از وجود بته‌های کوکنار پاک‌سازی کرده‌اند. به گفتۀ او، پولیس بدخشان مصمم است تا افزون بر عملی‌سازی کامل روند تخریب کشتزارهای کوکنار در همۀ نقاط این ولایت، از قاچاق و ترافیک مواد مخدر نیز جلوگیری کند.

در بدخشان برخلاف تلاش‌های نهادهای ملی و بین‌المللی و مصرف هزینه‌های هنگفت برای کاهش کشت کوکنار، زرع این گیاه مخدر همه‌ساله روند صعودی را می‌پیماید. سال بر اساس اظهارات مسوولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر بدخشان سال گذشته به دلیل عدم حمایت نهادهای کمک‌کننده، روند تخریب کشتزارهای کوکنار در این ولایت عملی نشد و کشاورزان توانستند که حاصلات مواد مخدر را از 5هزار هکتار زمین در این ولایت جمع‌آوری کنند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی پولیس بدخشان می‌گوید که در سال جاری، پولیس مبارزه با مواد مخدر این ولایت روند نابودی کشتزارهای کوکنار را آغاز کرده و این روند به گونۀ جدی تا محو کشتزارها از وجود کوکنار ادامه خواهد یافت. به سخن او، روند تخریب کشتزارهای کوکنار در ولسوالی‌های تشکان، وردوج، شهربزرگ، راغستان، یفتل و چند ولسوالی دیگر این ولایت آغاز شده است و به زودی همۀ نقاط بدخشان که زیر کشت کوکنار باشد، شامل روند تخریب می‌شود.

این درحالی است که حضور تنفگ‌داران غیرمسوول، باندهای مافیایی و قاچاق‌بران مواد مخدر در سال‌های گذشته از عمده‌ترین موانع عملی‌سازی کارزار نابودی کشت کوکنار به شمار می‌رفت.

مقام‌های محلی بدخشان اما در سال روان از مبارزۀ جدی با این گروه‌ها خبر می‌دهند و می‌گویند که همۀ آماده‌گی‌های لازم را برای مقابله با موانع کارزار نابودی کشت کوکنار روی دست گرفته‌اند. سخن‌گوی پولیس بدخشان می‌افزاید: «پولیس مصمم است تا به هر طریق ممکن از کشت کوکنار جلوگیری کند و زمینۀ تولید آن را در بدخشان متوقف بسازد.» مسوولان محلی بدخشان نیز می‌گویند که ارادۀ جدی در ادارۀ محلی این ولایت برای تخریب کشتزارهای کوکنار وجود دارد و آماده‌اند همۀ موانع فرا راه تخریب کشتزارهای کوکنار را از سر راه بردارند.

بر اساس آمارهای ابتدایی نهادهای مبارزه با مواد مخدر امسال در بدخشان نزدیک به 5هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده است که این رقم در مقایسه به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد. پارسال نیز حدود پنج هکتار زمین در این ولایت کوکنار کشت شده بود، اما بنابر مشکلاتی هیچ اقدامی برای نابودی آن روی دست گرفته نشد.