Kabul-Airport-770x433

اتمر: کابل از استقرار نیروهای ترکی برای حفاظت از فرودگاه کابل حمایت می‌کند

neshananews

21 June 2021

محمدحنیف اتمر، وزیر خارجۀ کشور می‌گوید که کابل از استقرار نیروهای ترکی در افغانستان به هدف حفاظت از میدان هوایی کابل حمایت می‌کند.

آقای اتمر این موضوع را امروز (دوشنبه، 31 جوزا) در گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون دولتی «تی.آر.تی) ترکیه مطرح کرده است. آقای اتمر استقرار نیروهای ترکی برای حفاظت از میدان هوایی کابل و سایر تأسیسات مهم در افغانستان را برای ادامۀ مأموریت دیپلماتیک ترکیه و ناتو حتمی توصیف می‌کند.

وزیر خارجۀ کشور خاطرنشان می‌سازد که دولت افغانستان از این برنامه به صورت همه‌جانبه حمایت می‌کند. به گفتۀ او، برنامۀ استقرار نیروهای ترکی برای حفاظت از میدان هوایی کابل برای مصونیت جامعۀ دیپلماتیک و ادامۀ حمایت جامعۀ بین‌المللی از افغانستان، مهم است.

این در حالی است که رهبران ناتو روی استقرار نیروهای ترکی برای حفاظت از میدان هوایی کابل و سایر تأسیسات مهم کشور هفتۀ پیش در بروکسل گفت‌وگو کردند. رسانه‌های ترکی گزارش می‌دهند که جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا با رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در این باره به توافق رسیده است.

از این پیش ترکیه گفته بود که پاکستان نیز در بخش تأمین امنیت میدان هوایی کابل با نیروهای ترکی همکاری کند. این اظهارات مقام‌های ترکی اما با واکنش تند مقام‌های دولت افغانستان روبه‌رو شد.

دولت افغانستان حاضر نیست امنیت میدان هوایی کابل را به نظامیان پاکستان واگذار کند. کابل همواره اسلام‌آباد را به حمایت از گروه‌های تروریستی به ویژه گروه طالبان متهم کرده است. پاکستان اما این ادعا را رد می‌کند.