سلسله

اختطاف سلسله علی‌خیل؛ اظهارات وزیر داخلهٔ پاکستان “غیرمسلکی” است

neshananews

21 July 2021

وزارت امور خارجۀ کشور بار دیگر اظهارات شیخ رشید احمد، وزیر داخلهٔ پاکستان در پیوند به قضیه‌ی اختطاف سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در پاکستان را غیرمسلکی خوانده و می‌گوید که این اظهارات سبب افزایش بی‌اعتمادی میان دو کشور می‌شود.

وزارت خارجه امروز(چهارشنبه، 30 سرطان) با نشر خبرنامه‌ای می‌افزاید که تا اکنون روند تحقیق قضیهٔ اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام آباد تکمیل نشده و مجرمان آن نیز بازداشت نگردیده‌اند. اما ادامهٔ “اظهارات یکجانبه و پیش‌داوری‌های غیرمسلکی وزیر داخلۀ پاکستان” شفافیت تحقیقات را زیر سوال برده و سبب افزایش بی‌اعتمادی میان دو کشور می‌شود.

براساس معلومات وزارت خارجه، شکنجۀ روحی و جسمی سلسله علی‌خیل، دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد در گزارش‌ شفاخانه‌ها درج شده است.

در خبرنامه‌ای وزارت خارجه افغانستان تاکید شده که تا قبل از تکمیل تحقیقات، از “پیش‌داوری‌های غیرمسلکی” خودداری و به جایش همه تلاش‌ها در راستای دستیابی به مدارک، تکمیل روند تحقیقات و بازداشت عاملان قضیه متمرکز شود.

وزارت امور خارجه خاطرنشان می‌کند که افغانستان متعهد به همکاری همه‌جانبه در روند تحقیق از طریق همکاری هیأت‌های دو طرف می‌باشد. وزارت خارجه ابراز امیدواری کرده تا دلایل وقوع حادثه و نتایج بررسی‌ها، بر مبنای یافته‌های هیأت‌های دو کشور، به زودی تکمیل و اعلام شود.

این در حالی است که بر اساس معلومات وزارت خارجۀ کشور، سلسله علی‌خیل دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد به روز جمعۀ هفتۀ گذشته از سوی افراد ناشناس اختطاف و شکنجه شده است.

از سویی هم عمران خان، نخست وزیر پاکستان به وزارت داخلۀ این کشور دستور داد که هرچه زودتر این موضوع را پیگیری کند. شیخ رشید احمد، وزیر داخلۀ پاکستان اما در صحبت با رسانه‌های پاکستانی تصریح کرده است که موضوع اختطاف دختر سفیر افغانستان در اسلام‌آباد واقعیت ندارد و این شایعه از سوی استخبارات دولت “هند” مطرح شده است.

این اظهارات وزیر داخلۀ پاکستان با واکنش دولت افغانستان روبه‌رو شد. محمدحنیف اتمر، وزیر خارجۀ افغانستان در صحبت با وزیر خارجۀ پاکستان سخنان وزیر داخلۀ پاکستان را «اظهارات پیش از وقت» عنوان کرده و افزوده که لازم بود این اظهارات پس از پایان تحقیقات مطرح می‌شد. در ادامۀ این تنش‌ها، افغانستان سفیر و دیپلماتان ارشد خود را الی رفع تمام تهدیدهای امنیتی، به کابل فراخواند. یک روز پس از آن، سفیر پاکستان در کابل، افغانستان را به مقصد اسلام‌آباد ترک کرده است.