شنواری

ادامۀ جنگ در 25 ولایت؛ در یک ماه گذشته 30 ولسوالی از تصرف طالبان بیرون شده‌اند

neshananews

26 July 2021

اجمل عمر شینواری، سخنگوی مشترک نهادهای امنیتی کشور از ادامۀ جنگ در 25 ولایت افغانستان میان نیروهای ارتش و جنگ‌جویان گروه طالبان خبر می‌دهد. به سخن او، در جریان یک ماه گذشته 30 ولسوالی از تصرف طالبان بیرون شده‌اند.

آقای شینواری امروز (دوشنبه، چهارم سرطان) در یک نشست خبری در کابل می‌گوید که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در بیشتر ولایت‌ها رویکرد تهاجمی را اختیار کرده‌اند.

آقای شینواری می‌افزاید که از حدود یک ماه به این‌سو 30 ولسوالی از تصرف طالبان بیرون شده‌اند. او با اشاره به نتایج یک هفته‌یی عملیات‌های نیروهای امنیتی می‌گوید که 1 هزار و 528 جنگ‌جوی طالبان در هفت روز گذشته کشته شده و 801 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. طالبان تاکنون به این آمار واکنشی نشان نداده‌اند.

آقای شینواری همچنان از تهیۀ یک پلان شش‌ماهه برای مقابله با طالبان در چوکات نهادهای امنیتی خبر می‌دهد و علاوه می‌کند که در چوکات این پلان قرار است امنیت ساحات استراتژیک تأمین شود.

آقای شینواری هرچند در این مورد جزییات بیشتری به دست نمی‌دهد، اما برخی از منابع آگاه می‌گویند که بازپس‌گیری ولسوالی‌هایی که در سه ماه گذشته به تصرف طالبان درآمده، تأمین امنیت شاهراه‌ها و بازپس‌گیری بندرهای تجاری درج این پلان است. پیش از این محمداشرف غنی، رییس‌جمهور کشور نیز گفته است که در جریان سه تا شش ماه آینده وضعیت جنگ در کشور تغییر خواهد کرد.

سخنگوی مشترک نهادهای امنیتی در ادامه به آن چه اقدام به جنایات جنگی از سوی طالبان می‌خواند اشاره می‌کند که این گروه 400 خانواده را در ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار از خانه‌های‌شان بیرون کرده و در این میان 100 نفر را به گلوله بسته‌اند. او خاطرنشان می‌سازد که طالبان در ولسوالی مالستان ولایت غزنی نیز مرتکب جنایت جنگی شده و ده‌ها فرد ملکی را به گلوله بسته‌اند.

پیش از این دادستانی کل کشور نیز طالبان را به ارتکاب جنایت جنگی در ولسوالی اسپین‌بودلک ولایت قندهار متهم کرده و خواستار همکاری نیروهای امنیتی با مأموران دادستانی برای مستندسازی این اقدام طالبان شده است.