شبرغان

ادامۀ فعالیت مدرسه‌های مذهبی در ایام قرنطینه در جوزجان

هرچند دولت اعلام کرده است که تا سه ماه دیگر فعالیت نهادهای آموزشی در سطح کشور تعطیل خواهند بود، اما فعالیت شماری از مدرسه‌ها و آموزشگاه‌های مذهبی در مرکز و ولسوالی‌های ولایت جوزجان هنوزهم ادامه دارد. شماری از باشنده‌گان شهر شبرغان با ابراز نگرانی از گسترش ویروس کرونا در این ولایت از نهادهای مربوطه می‌خواهند که هرچه زودتر جلو این خودسری‌های نهادهای آموزشی را بگیرند.

شاداب رسولی، باشندۀ شهر شبرغان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید: «دو برادرزاده‌ام در یک مدرسۀ دینی درس می‌خوانند و همه‌روزه درس‌های‌شان ادامه دارد.» او می‌افزاید که از انتقال ویروس کرونا توسط برادرزاده‌هایش به خانه نگران است، اما این مدرسه هنوز درس‌ها را توقف نداده‌ است. به سخن او، در خانۀ آنان افراد مسن و آسیب‌پذیر نیز زنده‌گی می‌کنند.

همچنان رحمت‌الله رحمانی، باشندۀ ولسوالی آقچه می‌گوید که پسران و دختران گذر او، همه‌روزه برای آموزش‌ درس‌های دینی به مسجد می‌روند. او خاطرنشان می‌سازد که در ولسوالی آقچه هیچ‌ کسی کرونا را جدی نمی‌گیرد و همه‌روزه آمار مرگ‌های مشکوک افراد کهن‌سال در حال افزایش است. آقای رحمانی اضافه می‌کند که در کنار فعالیت آموزشگاه‌های دینی، هوتل‌های عروسی نیز فعال‌اند و هیچ تغییری در نحوۀ فعالیت آنان نسبت به زمان پیش از شیوع کرونا، نیامده است.

با این حال، الوغ‌بیک ایوب، سرپرست ریاست صحت عامۀ ولایت جوزجان مرگ‌های مشکوک به کرونا را در ولایت جوزجان تأیید می‌کند و وعده می‌دهد که کمیتۀ مبارزه با ویروس کرونا هرچه زودتر جلو تجمعات را در این ولایت خواهد گرفت. آقای ایوب می‌افزاید، در صورتی که باشنده‌گان ولایت جوزجان برای چگونه‌گی خاک‌سپاری افراد مشکوک به کرونا به ریاست صحت عامۀ این ولایت مراجعه کنند، کارمندان صحی به آنان مشوره‌های لازم را ارایه خواهند کرد.

از سوی دیگر، عظیم‌الله رحمان‌یار، رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان که در رأس کمیتۀ آگاهی‌دهی از ویروس کرونا قرار دارد به خبرگزاری نشانه می‌گوید: «اعضای کمیتۀ آگاهی‌دهی مسجد به مسجد می‌روند و پیام‌های جلوگیری از ویروس کرونا را نشر می‌کنند و باید مردم متوجه صحت خود باشند.» آقای رحمان‌یار علاوه می‌کند که ریاست ارشاد، حج و اوقاف ولایت جوزجان باید با مسوولان مدارس و مکاتب دینی در پیوند به رعایت اصول قرنطینه صحبت کند.

با این‌همه، عبدالرحیم اسلام‌یار، رییس ادارۀ ارشاد، حج و اوقاف ولایت جوزجان می‌گوید که او بارها با مسوولان مدارس دینی، مکاتب دینی و ملاامامان مساجد صحبت کرده است. به سخن آقای اسلام‌یار، شماری از مسوولان آموزشگاه‌های دینی دلیل می‌آورند، در صورتی که قرنطینه وجود دارد، چرا هوتل‌های عروسی فعالیت می‌کنند. رییس ادارۀ ارشاد، حج و اوقاف ولایت جوزجان با آن که می‌پذیرد که نهادهای آموزشی مذهبی هنوزهم فعالیت دارند، می‌گوید که مدرسه‌های دینی در زمان‌های مناسب، به گونۀ وقفه‌یی و با رعایت فاصلۀ اجتماعی مصروف آموزش‌‌اند. آقای اسلام‌یار اما اطمینان می‌دهد که بار دیگر با مسوولان این نهادهای آموزشی دربارۀ رعایت اصول قرنطینه صحبت خواهد کرد.

این همه در حالی است که شمار مبتلایان ویروس کرونا در جوزجان با گذشت هر روز افزایش می‌یابد. آمارهای ریاست صحت عامۀ این ولایت نشان می‌دهد که درحال حاضر ۱۹۴ واقعۀ مثبت ویروس کرونا در این ولایت ثبت شده است. از این میان، 83 بیمار دوباره صحت‌یاب شده، پنج نفر جان باخته و 7 واقعۀ مرگ مشکوک نیز در این ریاست ثبت شده است. از سویی هم، بر بنیاد فیصلۀ کمیتۀ اضطرار جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به رهبری معاون دوم ریاست جمهوری، نهادهای آموزشی تا سه ماه دیگر تعطیل اعلام شده‌اند.