جنگ جوزجان

ادامۀ نبردهای سنگین میان نیروهای امنیتی و طالبان در جوزجان

نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان در دو ولسوالی ولایت جوزجان وارد چهارمین روز شده است. نیروهای امنیتی و دفاعی از راه‌اندازی دو عملیات جداگانۀ نظامی در ولسوالی‌‌های فیض‌آباد و آقچۀ این ولایت خبر می‌دهند. در این عملیات نظامی ارتش حمله‌های هوایی نیز بر مواضع طالبان صورت گرفته است.

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین امروز (چهارشنبه، پنجم جوزا) در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در عملیات «شاهین ۲۴۱» در ولسوالی آقچۀ ولایت جوزجان ۳۵ جنگ‌جوی طالبان کشته شده و ۱۶ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. به سخن آقای رضایی، سه قرارگاه طالبان در اطراف ولسوالی آقچه در پی حمله‌های هوایی ارتش تخریب شده‌اند.

سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین خاطرنشان می‌سازد که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در ولسوالی آقچه در حال پیشروی هستند. آقای رضایی تأیید می‌کند که در جریان این عملیات سه نیروی امنیتی نیز زخم برداشته‌اند.

در همین ‌حال، ابوبکر جیلانی، فرمانده پولیس ولایت جوزجان می‌گوید که در جریان این عملیات نظامی یک فرمانده کلیدی گروه طالبان کشته ‌شده است. آقای جیلانی اضافه می‌کند که نصرت‌الله، ولسوال نام‌نهاد طالبان برای ولسوالی درزاب ولایت جوزجان از سوی نیروهای امنیتی کشور بازداشت شده است.

آن چنانی که فرمانده پولیس ولایت جوزجان توضیح می‌دهد تاکنون سه روستای بزرگ در ولسوالی آقچه از وجود جنگ‌جویان طالبان پاک‌سازی شده‌اند. فرمانده پولیس ولایت جوزجان علاوه می‌کند که تلاشی خانه‌ها نیز در این روستاها آغاز شده است.

از سوی دیگری، غلام سخی سبحانی، ولسوال آقچه بیان می‌کند که طالبان یگانه جادۀ منتهی به مرکز این ولسوالی را ماین‌گذاری کرده‌اند. مسوولان امنیتی تأکید می‌کنند که کار خنثاسازی ماین‌ها در مسیر جادۀ این ولسوالی آغاز شده است. همچنان قول اردوی ۲۰۹ شاهین خاطرنشان می‌سازد که عملیات مشترک نیروهای امنیتی و دفاعی کشور زیر نام «شاهین ۲۴۱» تا پاک‌سازی کامل ولسوالی آقچه از وجود جنگ‌جویان طالبان ادامه خواهد یافت.

با این همه، طالبان تاکنون در این باره ابراز نظری نکرده‌اند. رهبری این گروه پس از پایان آتش‌بس سه روزه به جنگ‌جویانش دستور داده است تا میدان‌های جنگ را داغ نگه‌دارند.

ولسوالی آقچه در مسیر شاهراه شماره یک جوزجان – بلخ موقعیت دارد. این ولسوالی با بیش از صد هزار جمعیت یک منطقۀ استراتژیک برای دولت و گروه طالبان به شمار می‌رود.