راغستان

ادعاهای ضد و نقیض در پیوند به آتش زدن یک بازار محلی در بدخشان

در پی درگیری‌های مسلحانه میان جنگ‌جویان گروه طالبان و نیروهای امنیتی در ولسوالی راغستان ولایت بدخشان یک بازار محلی در این ولسوالی تخریب شده است. باشنده‌گان محل می‌گویند که ده‌ها دکان در پی درگیری‌های مسلحانه میان دو طرف در این بازار تخریب شده است. نیروهای امنیتی کشور طالبان را عامل این رویداد می‌دانند، اما طالبان می‌گویند که این بازار در پی آتش‌باری نیروهای امنیتی تخریب شده است.

گروه طالبان با نشر اطلاعاتی مدعی هستند که نیروهای امنیتی دیروز (یک‌شنبه، 21 جدی) با پرتاب ماین و توپ دیسی بر این ولسوالی بیش از ۶۰ دکان را در این منطقه تخریب کرده و میلیون‌ها افغانی بر مردم محل زیان مالی وارد کرده‌اند. مقام‌های امنیتی در ولایت بدخشان وقوع درگیری با طالبان را در این منطقه تأیید می‌کنند، اما می‌گویند که بازار «روینج آب» ولسوالی راغستان در پی انداخت سلاح‌های سنگین طالبان تخریب شده است.

ثناءالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌گوید که در پی انداخت سلاح‌های سنگین از سوی طالبان بر بازار محلی روینج‌آب این ولسوالی میلیون‌ها افغانی به مردم محل زیان مالی وارد شده است. به گفتۀ او، به دنبال افزایش ظلم و ستم طالبان بالای مردم ملکی در ولسوالی راغستان این ولایت، نیروهای امنیتی وارد اقدام شده و به درگیری با طالبان پرداخته‌اند. سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌افزاید که جنگ‌جویان گروه طالبان بالای بازار این ولسوالی آتش‌باری کردند که در نتیجۀ آن به مردم ملکی زیان وارد شده است.

منابع محلی در ولسوالی راغستان می‌گویند که در پی انداخت سلاح‌های ثقیله بیش از ۶۰ دکان در این بازار تخریب شده و همۀ کالاها و اجناس این دکان‌ها آتش گرفته است.

این در حالی است که طالبان از چندین سال به این‌سو بر بیش‌ترین بخش‌هایی از ولسوالی راغستان تسلط دارند و به گفتۀ منابع محلی، طالبان از استخراج معدن طلا نیز در این ولسوالی سود می‌برند. گفته می‌شود که هم‌اکنون مولوی ابراهیم، رهبر جماعت انصارالله تاجیکستان همراه با ۷۰ تن از افراد زیر فرمانش در این ولسوالی در کنار جنگ‌جویان گروه طالبان ایستاده‌ است و در برابر نیروهای امنیتی افغانستان می‌جنگد.