ارتشی سه

ارتشی با تجربۀ 17 سال نبرد و پیکار: اگر طالبان به صلح تمکین نکنند تا آخرین نفس برای دفاع از مردم با آنان می‌جنگم

17 سال تمام را در بیش از 20 ولایت کشور در برابر طالبان رزمیده و میدان‌دار نبردهای خونین در برابر این گروه و تروریستان بین‌المللی بوده است.

محمد حسن سالارزی نام دارد و باشندۀ اصلی ولایت کنر است. او اکنون در لوای دوم قول اردوی 217 پامیر در ولایت بدخشان آمریت آموزش و پرورش این لوای نظامی را برعهده دارد و همه‌روزه با پلان منظمی که در اختیار دارد، افزون بر آموزش تکتیک‌های رزمی، ارزش‌های قانونی و حقوق بشری، مصروف انتقال آموزه‌های دینی به سربازان ارتش در لوای دوم ارتش در بدخشان می‌باشد.

این ارتشی می‌گوید که به هدف تحکیم پایه‌های نظام جمهوری اسلامی، تأمین امنیت برای شهروندان، مبارزه با هراس‌افگنی، دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی پا به میدان مبارزه و پیکار نهاده و به صفوف نیروهای ارتش ملی پیوسته تا آرمان‌‎های دیرینه‌اش را در این میدان تحقق بخشد.

سالارزی از میدان‌های نبرد در برابر طالبان خاطره‌های تلخی دارد. از دست دادن نزدیک‌ترین دوستان و عزیزانش که پیش چشمانش در پی انداخت هاوان طالبان جان داده‌اند را فراموش نمی‌تواند. این نظامی می‌گوید که پس از دیدن این همه خون‌ریزی‌ها تصمیم گرفته تا برای گرفتن انتقام خون همرزمانش صفوف ارتش را ترک نکند و پیوسته در برابر طالبان بجنگد.

به گفتۀ او، هنگامی‌ که جنگ‌جویان گروه طالبان راه خان‌آباد را در ولایت کندز به روی مردم بستند، آنان جهت بازگشایی مسیر راه به محل آمدند و طی نشستی برای بازگشایی این مسیر برنامه‌ریزی می‌کردند که ناگهان هاوان طالبان به محل جلسۀ آنان اصابت کرد. سالارزی می‌افزاید که در نتیجۀ برخورد این هاوان چهار تن از هم‌سنگرانش کشته شدند و چهارده تن دیگری زخم برداشتند.

این تنها نمونه‌یی از ده‌ها موردی است که آقای سالارزی در درازای این 17 سال گواه آن بوده و طی آن همرزمانش که برای دفاع از تمامیت ارضی و نوامیس ملی در سنگرهای داغ نبرد در برابر طالبان پَر پَر شده‌اند.

این ارتشی اما تأکید می‌کند که طولانی شدن جنگ افغانستان و فراهم شدن فصل تازۀ گفت‌وگوهای صلح این فرصت را فراهم آورده تا آنان با گذشته پشت کنند و برای دست‌یابی مردم افغانستان به صلح، خون هم‌سنگران‌شان را ببخشند. این نظامی کارکشته اما می‌افزاید که به هیچ عنوانی حاضر به معامله با آرمان‌های گذشته‌گان ارتش ملی که همانا حفظ استقلال، تمامیت ارضی، آسایش و امنیت مردم است، نمی‌باشد.

به سخن او، حفظ ارزش‌های ملی و اسلامی، تحقق ارزش‌های حقوق بشری، آزادی بیان، استقلال افغانستان و دفاع از تمامیت ارضی عمده‌ترین آرمان‌ نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان است که به هیچ عنوانی او و هم‌سنگرانش در برابر این ارزش‌ها فروگذاشت نمی‌کنند.

محمد حسن سالارزی می‌گوید، اگر طالبان از فرصت پیش آمده برای صلح استفاده نکنند و به صدای عمومی مردم افغانستان، جامعۀ جهانی، کشورهای اسلامی و دستورهای دین اسلام جهت پایان جنگ و خشونت تمکین نکنند، آنان با همۀ توان برای سرکوب این گروه جهت نجات شهروندان کشور از خشونت‌های خونین استفاده خواهند کرد.

 آقای سالارزی خاطرنشان می‌سازد که طالبان در شرایط کنونی که فرصت مناسبی برای گفت‌وگو های صلح فراهم شده است باید ثابت بسازند که برای پایان جنگ، خشونت و نجات مردم افغانستان از بدبختی «صلح» را انتخاب می‌کنند و یا به نفع استخبارات کشورهای بدبین نسبت به افغانستان آتش جنگ را شعله‌ور می‌سازند.

به سخن این نظامی، از آغاز گفت‌وگوهای صلح تاکنون طالبان نشان داده‌اند که به هیچ چیزی کم‌تر از جنگ و خشونت تمکین نمی‌کنند و تلاش دارند که پیروزی‌شان را از مجرای جنگ به دست بیاورند. این منسوب ارتش ملی تأکید می‌کند که آنان در برابر این محاسبۀ طالبان برای تشدید جنگ آماده‌گی کامل دارند و اجازه نمی‌دهند که افغانستان بار دیگری به پناهگاه تروریسم بین‌المللی تبدیل شود و این کشور توسط طالبان در کام منافع استخبارات بیرونی فرو برود.

به سخن سالارزی، اگر طالبان به دور از واقعیت‌های عینی جامعۀ افغانستان و اصرار بر انحصارگرایی‌شان به جنگ و خون‌ریزی ادامه دهند، او آن چنانی که 17 سال تمام را در برابر این گروه رزمیده است، بقیه عمرش را نیز برای تأمین امنیت و ثبات شهروندان کشور در برابر این گروه می‌رزمد تا مردم افغانستان بتوانند به صلح پایدار و ثبات دایمی دسترسی پیدا کنند.