عبیدالله دو

از تعهد تا عمل؛ ارتشی‌هایی که برای پایان جنگ می‌جنگند

تازه از میدان نبرد برگشته است. گَرد و غبار نشسته بر سر و صورتش وِقار ارتش را نشان ‌می‌دهد. قطره‌های عرقی که از پیشانی‌اش می‌ریزند، نمایان‌گر انجام مأموریت طاقت‌فرسا در اوج گرمای تابستان است. این سرباز ارتش می‌گوید که چهار سال آموزش‌ نظامی را به گونۀ حرفه‌یی سپری کرده است. اکنون هشت سال می‌شود که در صفوف ارتش در ولایت‌های بلخ، کندز و بدخشان و در نبردهای سنگین غورماچ و قیصار  برای دفاع از وطن در برابر دشمنان صلح و ثبات افغانستان سنگرداری کرده است.

نامش عبید‌الله است و 37 سال عمر دارد. این منسوب ارتش ملی به تازه‌گی از خط نخست نبرد در ولسوالی جرم بدخشان برگشته است. هنوز لباس جنگ را بر تن دارد. سلاح و دیگر تجهیزات نظامی روی شانه‌هایش قرار دارند. او می‌گوید که چندین حملۀ تهاجمی طالبان را پس از توافق صلح با ایالات متحدۀ امریکا با هم‌سنگران دیگرش عقب زده است.

عبیدالله در گوشه‌یی از مقر لوای دوم ارتش، زیر سایۀ درختی که از شدت گرمای خورشید کاسته است با جمعی از هم‌قطارانش ایستاده است و داستان‌هایی از میدان نبرد و شب‌های ناآرامی را که در ولسوالی جرم سپری کرده است، حکایت می‌کند. این جوان می‌گوید، طالبان تصمیم گرفته بودند که با راه‌اندازی حملات تهاجمی از چندین استقامت بالای این ولسوالی پاسگاه‌های منتهی به مسیر جرم را از کنترل نیروهای امنیتی بیرون کنند. او می‌افزاید که آنان با استفاده از تکتیک‌های رزمی بر چندین نقطۀ حاکم موضع گرفتند تا این‌که طالبان خود را به کنار دریا و جادۀ عمومی برسانند و سپس آنان عملیات منظمی را با استفاده از سلاح‌های سبک و سنگین بر مواضع طالبان شروع کردند تا این‌که این گروه با دادن تلفات سنگین مجبور به عقب‌نشینی شدند.

لمری بریدمن عبیدالله به هم‌قطارانش توضیح می‌دهد که روحیۀ بالا، مورال رزمی و جدی بودن نیروهای امنیتی در امر سرکوب گروه طالبان سبب شده است که جنگ‌جویان این گروه نتوانند کوچک‌ترین تغییری در توسعۀ جغرافیای جنگی‌شان را شاهد باشند. او با تعهد کامل برای تأمین امنیت مردم سلاح در دست گرفته است و می‌گوید که هیچ چیزی بالاتر از آرامش مردم و برقراری ثبات در افغانستان برایش اهمیت ندارد و به همین منظور میدان‌دار نبردهای خونین و جنگ‌های طولانی است.

این سرباز ارتش که روحیۀ پیروزی و شکست ناپذیری در چهره‌اش موج می‌زند، خاطرنشان می‌سازد که در همۀ عملیات‌هایی که او شرکت کرده با پیروزی‌های بزرگی نایل آمده است. شکست طالبان در غورماچ و قیصار، بازپس‌گیری شهر کندز از کنترل این گروه و عقب‌زدن چندین حملۀ تهاجمی طالبان در ولسوالی‌های جرم، وردوج، نسی و ارغنجخواه ولایت بدخشان را عمده‌ترین نبردهای می‌داند که نیروهای ارتش افغانستان درفش پیروزی و آزادی را بر افراشته‌ و برنامه‌های شوم دشمنان مردم این سرزمین را بر خاک یک‌سان کرده‌اند.

آقای عبیدالله تصریح می‌کند که نیروهای امنیتی کشور همان‌گونه‌یی که در سنگرهای داغ نبرد برای تأمین امنیت جان و مال مردم سینه سپر کرده‌اند، برای برقراری صلح نیز از هیچ‌ تلاش و قربانی دریغ نمی‌کنند. به سخن او، زخم‌های وجودش یادگار نبردهای کندز و بدخشان است و در راه تأمین امنیت مردم آماده است که جانش را فدا کند. این سرباز جوان می‌افزاید که در نبرد ولسوالی نسی بدخشان با آن‌که زخمی شده بود، اما تا زمانی که نبرد در برابر گروه طالبان به پیروزی نرسید، از میدان جنگ بیرون نشد و به هم‌سنگرانش گفته است که تا نفس در وجودش می‌دهد، میدان‌دار این نبرد خواهد بود.

نیروهای ارتش ملی کشور با آن‌ که به احترام روند گفت‌وگوهای صلح در حالت دفاعی قرار گرفته‌اند، اما پیوسته می‌کوشند که پاسخ پیمان‌شکنی‌های طالبان بدهند. مسوولان ارتش می‌گویند که طالبان برخلاف تعهدات‌شان در موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا بر افزایش حمله‌های تهاجمی ادامه می‌دهند.

عبیدالله، به عنوان فردی که برای تأمین امنیت هم‌میهنانش سینه سپر کرده است، آرزوی برقراری صلح و ثبات دایمی را در کشور دارد و برای دست‌یابی به صلح می‌جنگد تا دشمنان صلح و ثبات در کشور بدانند که نیروهای دفاعی و امنیتی صلح، ثبات و امنیت افغانستان را با هیچ چیزی قابل معامله نمی‌دانند.

این سرباز ارتش خاطرنشان می‌سازد که هماهنگی و همبسته‌گی کامل میان نیروهای امنیتی کشور سبب شده است که از توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان جلوگیری شود و بسیاری از حمله‌های تهاجمی آنان را در گوشه و کنار افغانستان عقب زده شود. عبیدالله در فرجامین جمله‌هایش در این مصاحبه می‌گوید که ارتش افغانستان به تلاش‌های جامعۀ جهانی و فریاد مشترک شهروندان کشور برای صلح احترام می‌گذارند و در برابر دشمنان صلح و ثبات مردم افغانستان تا جان در بدن دارند، خواهند رزمید.