1461870

استولتنبرگ: خروج ناتو از افغانستان وابسته به شرایط است

neshananews

18 February 2021

ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو می‌گوید، با وجودیکه ماه می سال 2021 زمان نهایی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده اما خروج این نیروها وابسته به شرایط خواهد بود.

آقای استولتنبرگ ناوقت روز (چهارشنبه، 29 دلو) هم‌زمان با ختم روز اول نشست وزیران دفاع ناتو می‌گوید، وضعیت امنیتی افغانستان مسالۀ حضور و عدم حضور نیروهای خارجی را در افغانستان مشخص خواهد کرد.

آقای استولتنبرگ می‌افزاید که هر چند بر اساس توافق‌نامۀ دوحه ماه می سال 2021 مهلت نهایی خروج نیروهای خارجی از افغانستان تعیین شده است، اما خروج این نیروها وابسته به شرایط خواهد بود.

او یادآور می‌شود که گروه طالبان به تعهدات‌شان در پروسۀ صلح از جمله کاهش خشونت‌ها و قطع روابط با گروه‌های تروریستی عمل نکرده‌اند و اگر قرار باشد نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند طالبان باید به تعهدات یاد شده عمل نمایند.

منشی عمومی ناتو خاطر نشان می‌سازد که تمام اعضای ناتو به گونۀ هماهنگ نسبت به حضور نیروهای این سازمان در افغانستان تصمیم خواهند گرفت.

قابل ذکر است که نشست وزیران دفاع ناتو روزهای (چهارشنبه و پنج‌شنبه) این هفته به شکل آنلاین دایر شده است. در این نشست اعضای ناتو در مورد آیندۀ حضور نیروهای خارجی در افغانستان تصمیم خواهند گرفت.