861666

استولتنبرگ: ناتو برای حفاظت از تأسیسات مهم در افغانستان سرگرم رأی‌زنی با ترکیه است

neshananews

14 June 2021

ینس استولتنبرگ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌گوید که اعضای این سازمان برای حفاظت از تأسیسات مهم در افغانستان، سرگرم رأی‌زنی با ترکیه هستند. سازمان ناتو می‌خواهد که نیروهای نظامی ترکیه مسوولیت تأمین امنیت میدان هوایی کابل و شماری از ساختمان‌های دیگری را برعهده بگیرند.

آقای استولتنبرگ امروز (دوشنبه، 24 جوزا) در یک نشست خبری در بروکسل می‌گوید که حفاظت از تأسیسات مهم از جمله فرودگاه کابل برای ناتو بسیار مهم است. او می‌افزاید که حفاظت از این زیربناها برای حضور دیپلماتیک و ادامۀ برنامه‌های انکشافی ناتو و شرکایش در افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است.

از این پیش، رسانه‌های غربی گزارش داده بودند که بر اساس تصمیم تازۀ ناتو، قرار است صدها نیروی ترکی برای حفاظت از میدان هوایی کابل در افغانستان مستقر شوند. دبیر کل ناتو با اشاره به این موضوع، ادامه می‌دهد که هرچند حضور نظامی این پیمان در افغانستان به پایان می‌رسد، اما حضور ملکی ناتو و حمایت این سازمان از نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد یافت.

به بیان او، بحث چگونه‌گی فراهم‌آوری زمینۀ آموزش به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در بیرون از این کشور نیز میان اعضای ناتو زیر بحث قرار دارد.

این در حالی است که رهبران ناتو فردا در بروکسل باهم دیدار خواهند کرد. در این نشست جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز شرکت می‌کند. ادامۀ حمایت ناتو از ارتش افغانستان یکی از موضوعاتی است که در این نشست روی آن بحث صورت خواهد گرفت.