نیروهای امنیتی بدخشان

اطمینان‌دهی مقام‌های امنیتی از تأمین امنیت روزهای عید در بدخشان

به دنبال افزایش نگرانی‌ها از تشدید ناامنی‌ها در شهر فیض‌آباد و شمار زیادی از ولسوالی‌های بدخشان، مقام‌های امنیتی این ولایت از آماده‌گی‌های کامل برای تأمین امنیت بدخشان در روزهای عید سخن می‌گویند. مسوولان امنیتی در بدخشان می‌گویند که نهادهای امنیتی پلان تأمین امنیت روزهای عید را نهایی ساخته و طی یک هماهنگی کامل تلاش دارند به نگرانی‌های باشنده‌گان این ولایت ناشی از تهدیدهای احتمالی در روزهای عید، پاسخ دهند.

ثناءالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌گوید که نیروهای امنیتی برای تأمین امینت روزهای عید تدابیر ویژه‌یی را در همۀ ولسوالی‌ها و مرکز این ولایت روی دست گرفته‌اند تا از بروز تهدیدهای احتمالی امنیتی در روزهای عید جلوگیری کنند. آقای روحانی می‌افزاید که «راه‌اندازی گزمه‌های سیار و ایجاد ایست‌های بازرسی» در کنار وضع محدودیت‌های سنگین بر محل‌های پُرتجمع از مهم‌ترین اقداماتی است که نیروهای امنیتی بدخشان به منظور تأمین امنیت هرچه بهتر روزهای عید روی دست گرفته‌اند.

سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان می‌افزاید که به این منظور نیروهای مشترک امنیتی «امنیت ملی، پولیس ملی و ارتش ملی» تدابیر شدید امنیتی را روی دست گرفته‌اند تا بتوانند از خطر تهدیدهای احتمالی بر مراسم و مناسبت‌های روزهای عید جلوگیری کنند. باشنده‌گان بدخشان اما می‌گویند که آنان به دلیل افزایش حمله‌های تهاجمی طالبان بر نقاط حاکم بر شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت و افزایش جرم‌های جنایی نگران افزایش ناامنی‌ها و تهدیدهای امنیتی هستند.

سیف‌الدین ساییس، رییس مجتمع نهادهای مدنی بدخشان می‌گوید که تحول‌های به میان آمده در یک هفتۀ گذشته نشان می‌دهد که شهر فیض‌آباد، مرکز این ولایت بیشتر در معرض خطر تهدیدهای امنیتی قرار گرفته است. آقای ساییس می‌افزاید: «در یک هفتۀ گذشته جنگ‌جویان طالبان تجهیزات نظامی یک پاسگاه پولیس را از داخل شهر فیض‌آباد با خود برده‌اند، پاسگاه دیگری را در یکی از نقاط حاکم بر شهر تصرف کردند و در نزدیکی دروازۀ ورودی مقام ولایت تفنگ‌داران غیرمسوول یک‌ باشندۀ این شهر را کشتند و سه تن دیگری را زخمی ساختند». به گفتۀ او، اگر تدبیری برای مهار این وضعیت از سوی نهادهای امنیتی سنجیده نشود، خطر افزایش ناامنی‌ها و جرم‌های جنایی در روزهای عید به قوت تمام وجود خواهد داشت.

سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان اما می‌گوید که افزون بر گزمه‌های سیار و ایست‌های بازرسی به همۀ ولسوالی‌های بدخشان هدایت داده شده است تا با وضع قیود سخت‌گیرانه در نقاط مزدحم شهر و مکان‌های اجرای مراسم عیدی تدابیر پیش‌گیرانه‌یی برای روزهای عید داشته باشند.

سخنگوی فرماندهی پولیس بدخشان به باشنده‌گان این ولایت اطمینان می‌دهد که همۀ تدابیر از پیش برای تأمین امنیت روزهای عید گرفته شده و مردم باید با خاطر آرام به دور از هر گونه تشویش و نگرانی به اجرای مراسم عیدی بپردازند.

با آن که مسوولان امنیتی از تأمین امنیت روزهای عید به مردم اطمینان می‌دهند، اما باشنده‌گان بدخشان می‌گویند، تا زمانی که جلو گشت‌وگذار افراد مسلح غیرمسوول گرفته نشود و بر حمله‌های تهاجمی علیه تحرکات جنگ‌جویان طالبان شدت بخشیده نشود، این تصمیم‌های مقطعی کوچک‌ترین تأثیری روی کاهش ناامنی‌ها نخواهد گذاشت.