کنفرانس نهمین دوشنبه

اعلامیۀ پایانی نهمین نشست قلب آسیا؛ آتش‌بس فوری در افغانستان برقرار شود

neshananews

31 March 2021

اشتراک‌کننده‌گان نهمین نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول در اعلامیۀ پایانی این نشست خواستار برقراری آتش‌بس فوری و پایدار در افغانستان شده‌اند.

این اعلامیه امروز (چهارشنبه، یازدهم حمل) از سوی وزارت خارجۀ کشور منتشر شده است. در این اعلامیه پایان یافتن حمله‌های هدف‌مند و برقراری آتش‌بس فوری در افغانستان برای پیشرفت روند جاری صلح ضروری توصیف شده است.

در این اعلامیه همچنان آمده است که روند جاری صلح در افغانستان به ویژه تلاش‌های دیپلماتیک پسین باید جنگ جاری در این کشور را پایان دهد و به صلح دایمی منجر شود. اشتراک‌کننده‌گان این نشست تأکید می‌ورزند که صلح دایمی در افغانستان زمینه‌ساز ثبات در منطقه است و از این‌رو، همۀ کشورهای منطقه باید از برقراری صلح در این کشور حمایت کنند.

بخشی از این اعلامیه به ادامۀ روابط طالبان با گروه‌های تروریستی و دست داشتن این گروه در حمله‌های هدف‌مند اشاره دارد. بر اساس این اعلامیه، بررسی‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که طالبان روابط نزدیک خود را با القاعده حفظ کرده‌اند. اعضای این نشست از طالبان همچنان می‌خواهند که روابط خود را با گروه‌های تروریستی قطع کنند و به تعهدات خود در روند صلح پایبند بمانند.

بر اساس اعلامیۀ پایانی نشست دوشنبه، طالبان و سایر گروه‌هایی که در حمله‌های هدف‌مند در افغانستان نقش دارند نیز باید هرچه زودتر به این حمله‌ها پایان دهند.

گفتنی است که نهمین نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول با میزبانی مشترک افغانستان و تاجیکستان دیروز در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان دایر شد. نماینده‌گان 13 کشور منطقه‌یی به شمول پاکستان، هند، ایران و چین در این نشست اشتراک کرده بودند.