خشونت علیه زنان

افزایش آمار خشونت علیه زنان در ولایت فراه

tahminaatif

24 September 2020

خشونت‌ها در برابر زنان در غرب کشور پایانی ندارد و زنان زیادی در این مناطق همه‌روزه نوعی از خشونت را تجربه می‌کنند. به همین ترتیب، وضعیت زنان در ولایت نا‌امن فراه نیز با گذشت هر روز در حال بدتر شدن است. مسوولان ریاست امور زنان در این ولایت نگرانی‌اش را از افزایش آمار خشونت در برابر زنان ابراز می‌کنند.

کبرا عظیمی، رییس امور زنان در ولایت فراه می‌گوید که از آغاز سال روان تاکنون ۱۶۸ پروندۀ خشونت در برابر زنان در این ولایت ثبت شده است؛ خشونت‌هایی که در مواردی به مرگ زنان نیز انجامیده است. خانم عظیمی می‌افزاید که این آمار در سال گذشته به ۱۳۸ مورد می‌رسید. قتل، شکنجه، لت‌وکوب، ازدواج اجباری و ازدواج زیر سن قانونی از مواردی‌اند که در برابر زنان در ولایت فراه قرار دارند.

رییس امور زنان در ولایت فراه خاطرنشان می‌سازد که نهادهای دولتی به دلیل فرار برخی از عاملان خشونت در برابر زنان و پیوستن آنان به صفوف طالبان، توانایی رسیده‌گی به این پرونده‌ها را ندارند. خانم عظیمی اما از تلاش‌ها برای افزایش آگاهی جامعه از حقوق زنان خبر می‌دهد. او یادآور می‌شود که در یک سال پسین دست‌کم ۱۲۰۰ خانواده در فراه، برنامه‌های آموزشی ریاست امور زنان را سپری کرده‌اند.

فراه، یکی از ولایت‌های ناامن کشور به شمار می‌رود. گروه طالبان در شماری از ولسوالی‌های این ولایت از جمله بکواه، بالابلوک، گلستان و خاک سفید حضور گسترده دارند. حضور طالبان در این مناطق دسترسی زنان به نهادهای حمایت‌کنندۀ حقوق آنان را به شدت محدود و گاهی غیرممکن ساخته است.