232207814_4354872021259601_7613053680312668037_n

افزایش خشونت‌ها؛ بیش از 60 هزار خانواده در جریان دو ماه اخیر بی‌جا شده‌اند

neshananews

10 August 2021

هم‌زمان با افزایش خشونت‌ها و کشیده‌ شدن جنگ در داخل شهرهای کشور، وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، اعلام کرده که در اثر تشدید جنگ، بیش از ۶۰ هزار خانواده در ولایت‌ها از مناطق اصلی‌شان بی‌جا شده‌اند.

غلام بهاء‌الدین جیلانی، وزیر دولت در امور رسیده‌گی به حوادث امروز(سه‌شنبه، 19 اسد) در یک نشست مطبوعاتی در کابل می‌گوید که شمار خانواده‌هایی که اخیراً از اثر جنگ  به خصوص در شمال کشور  از خانه‌های‌شان آواره شده و به کابل پناه آورده‌اند، تا اکنون به ۱۷ هزار تن رسیده است. او اما می‌افزاید که ممکن است رقم خانواده‌های بی‌جا شدۀ اخیر در کابل، به ۳۰ هزار تن برسد.

آقای جیلانی، تصریح می‌کند که روند رسیده‌گی به خانواده‌هایی که عمدتاً در ساحۀ سرای شمالی و پارک شهرنو شهر کابل تجمع کرده‌اند، از روز گذشته آغاز و تا نیمه‌های شب گذشته ادامه یافته است.

به گفته او  کمیتۀ اضطرار متشکل از وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث وزارت امور مهاجرین وعودت کنند‌ه‌گان و ولایت کابل، کار را روی ایجاد یک کمپ برای اسکان موقت بی‌جاشده‌گان در یکی از نقاط شهر کابل آغاز کرده‌اند و قرار است این کمپ تا یک هفتۀ دیگر آمادۀ بهره‌برداری شود.

براساس آمار وزارت دولت در امور رسیده‌گی به حوادث، شمار خانواده‌های بی‌جاشدۀ ناشی از جنگ‌های دو ماه اخیر در ولایت‌ها، به ۶۰ هزار می‌رسد که از این شمار ۵۳ هزار خانواده کمک‌های اضطراری دریافت کرده‌اند.

از سویی هم وزیر دولت در امور رسید‌ه‌گی به حوادث، از سازمان‌های بین‌المللی درخواست کرد که ضمن همکاری با دولت افغانستان برای رسید‌ه‌گی به نیازهای بی‌جاشده‌گان داخلی، از طالبان بخواهند تا برای جلوگیری از بی‌جاشده‌گی گستردۀ خانواده‌ها، ظلم‌شان را بر مردم در نقاط زیر تصرف خود کاهش دهند.

این همه درحالی است که طالبان حمله‌های خود را بالای بزرگ‌شهرهای کشور آغاز کرده‌اند. در حدود دو هفتۀ گذشته پس از آغاز حمله‌های این گروه بر بزرگ شهرها، مرکز ولایت‌های جوزجان، نیمروز، سرپل، تخار و سمنگان به تصرف این گروه درآمده است. همچنان این گروه ده‌ها ولسوالی را در اختیار گرفته‌اند.