دختران سینماگر جوزجان

افزایش علاقه‌مندی دختران به هنر سینما در جوزجان

محمدجان آریا

30 December 2020

میزان علاقه‌مندی دختران در ولایت جوزجان به هنر سینما نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. شماری از دختران سینماگر در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان در برنامۀ گرامی‌داشت از روز جهانی «سینما» می‌گویند که سینما و نمایش‌نامه را گزینه‌های خوب هنری برای پیشرفت و خلاقیت دختران هنرآفرین می‌دانند. این سینماگران اما نبود امکانات مالی و فنی را موانع پیشرفت هنر سینما در این ولایت عنوان می‌کنند.

فرشته نورانی، بازی‌گر فیلم و نمایش‌نامه‌های محلی در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که او از پنج سال به این‌سو مصروف اجرای نمایش‌نامه و کار در فیلم‌های سینمایی است. خانم نورانی می‌افزاید که در سال‌های نخست با ممانعت‌های اجتماعی روبه‌رو بوده است، اما اکنون بدون هیچ نگرانی مصروف کارهایش است.

این هنرپیشۀ سینما در سال گذشته خورشیدی در یک فیلم کوتاه هنری و شماری از نمایش‌نامه‌های محلی نقش بازی کرده است. بانو نورانی می‌افزاید که او از طریق اجرای نمایش‌نامه‌ها و نقش بازی کردن در فیلم‌ها تلاش دارد سطح آگاهی اجتماعی و حقوقی زنان در روستاهای ولایت جوزجان را بالا ببرد. او اما اضافه می‌کند که این کارها در جوزجان در بخش سینما بسنده نیست. به سخن فرشته نورانی، هنوز هم شمار زیادی از خانواده‌ها در ولایت جوزجان نسبت به سینما و نمایش‌نامه دیدگاه خوبی ندارند. او به این باورست که باید بیش‌تر آگاهی‌دهی صورت بگیرد تا زنان این ولایت از حقوق خود آگاه شوند.

همچنان رخسار رسا، هنرپیشۀ دیگری است که در چهار سال زنده‌گی هنری‌اش، چهار فیلم کوتاهِ مستند ساخته است. خانم رسا می‌گوید که او را خانواده و دوستانش برای رسیدن به هدفش یاری رسانده‌اند. خانم رسا اشاره می‌کند که او با ساخت فیلم‌های کوتاه مستند تلاش کرده است با درد و رنج دختران ارتباط برقرار کند. بانو رسا سینما را گزینۀ خوبی برای بازتاب و اصلاح واقعیت‌های اجتماعی می‌داند.

با این حال، مسوولان محلی از همکاری دوام‌دار با خانوادۀ سینما در ولایت جوزجان اطمینان می‌دهند. عظیم‌الله رحمانیار، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان به خبرگزاری نشانه می‌گوید که به زودی این اداره با همکاری مقام ولایت جوزجان مشکلات فنی سینماگران دختر را در بخش‌ تهیۀ دوربین و دیگر لوازم مورد نیاز برای ساخت فیلم حل خواهد کرد. آقای رحمانیار اضافه می‌کند که این ریاست همکار نزدیک نهاد «خانۀ هنر و سینما» در این ولایت است. رییس اطلاعات و فرهنگ جوزجان خاطرنشان می‌سازد که دختران شاغل در سینما و نمایش‌نامه‌ها به گونۀ غیرحرفه‌یی وارد کار سینما شده‌اند، اما کار سینماگران دختر با امکانات ناچیز نیز مورد قبول ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان قرار گرفته است.

دختران سینماگر در ولایت جوزجان در حالی از کار در سینما و بازی کردن نقش در نمایش‌نامه‌ها سخن می‌گویند که این ولایت از دو سال به این‌سو ناامنی را تجربه می‌کند و دو ولسوالی این ولایت قسماً در اختیار گروه طالبان قرار گرفته است.

روی‌هم‌رفته، متین سدید به نماینده‌گی از سینماگران ولایت جوزجان می‌گوید که باوجود مشکلات مالی و نبود امکانات لازم، بازهم علاقه‌مندی دختران در بخش‌های ساخت فیلم، بازی کردن نقش در سینما، تدوین و فیلم‌نامه‌نویسی در جوزجان بیش‌تر شده است. او تشریح می‌کند که در حال حاضر چهار نهاد و انجمن در این ولایت در بخش سینما و نمایش‌نامه‌ها فعالیت می‌کنند.

بر اساس اظهارات مسوولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان، در حال حاضر دوازده دختر در بخش‌های مختلف سینما و نمایش‌نامه در جوزجان کار می‌کنند. جوزجان نخستین ولایتی است که پس از سقوط حکومت طالبان، در آن فعالیت نخستین تلویزیون خصوصی «آیینه» آغاز شد.