باشگاه ورزشی

افزایش علاقه‌مندی دختران به ورزش بدن‌سازی در جوزجان

محمدجان آریا

01 February 2021

گشایش شماری از باشگاه‌های بدن‌سازی ویژۀ بانوان در یک سال پسین در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان نمایان‌گر علاقه‌مندی و حضور روز‌افزون دختران و زنان در باشگاه‌های پرورش اندام در این ولایت است. به ‌تازه‌گی یک باشگاه‌ پرورش اندام ویژۀ بانوان به ارزش یک میلیون و 200 هزار افغانی از سوی یکی از زنان این ولایت در شهر شبرغان ساخته ‌شده است.

مسوولان فدراسیون پرورش اندام در ولایت جوزجان می‌گویند که در سال جاری چهار باشگاه فتنس و پرورش اندام ویژۀ بانوان در این ولایت گشایش یافته‌اند. این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ خورشیدی تنها یک باشگاه فتنس برای بانوان در این ولایت فعالیت داشت.

غلام دست‌گیر، مسوول فدراسیون پرورش اندام در ولایت جوزجان در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که در حال حاضر پنج باشگاه پرورش اندام ویژۀ بانوان در شهر شبرغان فعالیت دارند. او می‌افزاید که در یک سال پسین علاقه‌مندی دختران و زنان به ورزش فتنس نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است. به سخن آقای غلام دست‌گیر، در یک سال گذشته حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن از دختران و زنان در باشگاه‌های بدن‌سازی ویژۀ زنان در شهر شبرغان ثبت نام کرده‌اند.

غلام دست‌گیر که در همکاری با شماری از زنان نخستین باشگاه پرورش اندام ویژه بانوان را در سال ۱۳۹۸ در شهر شبرغان اساس گذاشته است، علاوه می‌کند که در سال‌های گذشته به دلیل حساسیت‌های جامعه، علاقه‌مندی دختران به ورزش فتنس بسیار کم بوده است. او خاطرنشان می‌سازد که در سال ۱۳۹۸ در حدود نزدیک به ۱۰۰ تن از زنان و دختران مصروف ورزش فتنس بودند. این در حالی است که حضور زنان و دختران در باشگاه‌های فتنس در سال 1399 افزایش چشم‌گیری را نشان می‌دهد.

در همین حال، مشعل هاشمی، معاون آمریت تربیت‌ بدنی ولایت جوزجان ضمن استقبال از گشایش باشگاه‌های پرورش اندام و بدن‌سازی ویژۀ بانوان بیان می‌کند که باشگاه‌های فتنس ویژه زنان هنوز مربیان ورزشی رسمی ندارند. او تأکید می‌کند که دختران و زنان علاقه‌مند به مربی‌گری در بخش ورزش پرورش اندام و فتنس باید دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و میان‌مدت را پشت سر بگذرانند.

آقای هاشمی تأکید می‌کند که مربیان زن باید اجازه‌نامۀ رسمی مربی‌گری آمریت تربیت بدنی و فدراسیون پرورش اندام ولایت جوزجان را به دست بیاورند. او می‌گوید که به‌ زودی آمریت تربیت بدنی با همکاری فدراسیون پرورش اندام ولایت جوزجان، دوره‌های آموزشی را برای دختران و زنان علاقه‌مند به مربی‌گری برگزار می‌کند.

با این حال، سونیا کوهکن یولچی، مربی و مسوول باشگاه فتنس «بانوان مدرن» در شهر شبرغان توضیح می‌دهد که آنان در کم‌تر از یک ماه ۱۳۰ تن از زنان و دختران را ثبت باشگاه خود کرده‌اند. او می‌افزاید که آنان با توصیه‌ و مشوره‌های پزشکی برای زنان باردار نیز خدمات ورزشی ارایه می‌کنند. خانم کوهکن یولچی خاطرنشان می‌سازد که دو سال تجربۀ کاری در بخش ورزش فتنس دارد.

شبنم سادات، فعال مدنی و یکی از زنان ورزشکار در ولایت جوزجان توضیح می‌دهد که او مدت ۱۸ روز می‌شود که تمرین فتنس را آغاز کرده است. خانم سادات می‌افزاید که با تمرین فتنس خسته‌گی‌های روزمره از بدن، ذهن و روانش برطرف می‌شود. به سخن شبنم سادات، ورزشکاران مطابق به مشوره‌های مربیان، رژیم غذایی را رعایت می‌کنند.

در کنار باشگاه‌های پرورش اندام ویژۀ بانوان در ولایت جوزجان گروه‌های شطرنج دختران، تنیس روی میز، گروه فوتبال بانوان، گروه والیبال بانوان نیز فعال هستند.