77

باشنده‌گان ولسوالی شهدا پس از حملۀ هوایی ارتش علیه طالبان یورش بردند

مسوولان محلی در بدخشان می‌گویند که در پی حملۀ هوایی نیروهای ارتش بر مرکز ولسوالی شهدای این ولایت شمار زیادی از جنگ‌جویان گروه طالبان و افراد ملکی کشته و زخمی شده‌اند. او توضیح می‌دهد که پس از انجام این حملۀ هوایی، باشنده‌گان محل بالای جنگ‌جویان گروه طالبان یورش برده و آنان را از مرکز این ولسوالی بیرون کرده‌اند.

حمیدالدین مفکر، ولسوال شهدا می‌گوید که این حملۀ هوایی قرار بود چاشت امروز (پنج‌شنبه، 24 سرطان) بر یک تجمع طالبان که والی نام‌نهاد این گروه نیز در آن حضور داشت، صورت بگیرد. به گفتۀ آقای مفکر، جنگ‌جویان گروه طالبان همزمان با ظاهر شدن جگنده‌ها در فضای این ولسوالی نشست را ترک کرده و به هر سو پراکنده شده‌اند.

آقای مفکر می‌افزاید که نیروهای هوایی ارتش جنگ‌جویان پراکندۀ طالبان را آماج قرار داده و به این گروه تلفات سنگینی وارد کرده‌اند. آقای مفکر علاوه می‌کند که به دلیل وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر رفت‌وآمد مردم و قطع شبکه‌های مخابراتی در این ولسوالی، آمار دقیق تلفات وارد شده به طالبان تا این دم مشخص نشده است.

ولسوال شهدا خاطرنشان می‌سازد که مقصودالله، یکی از افراد کلیدی گروه طالبان در پی این حملۀ هوایی شدیداً زخمی شده است. به سخن او، اجرای این حملۀ هوایی تلفات ملکی نیز در پی دارد. ولسوال شهدا می‌گوید که در نتیجۀ این حملۀ هوایی سه غیرنظامی که دو تن آنان عضو یک خانواده هستند، جان باخته، دو نفر ناپدید شده و شماری از دکان‌داران زخمی شده‌اند. باشنده‌گان محل اما ادعا دارند که در این حملۀ هوایی بیش از ده فرد ملکی کشته و شمار دیگری زخمی شده‌اند.

مسوولان محلی در ولسوالی شهدا توضیح می‌دهند که به دنبال این حملۀ هوایی، باشنده‌گان محل با استفاده از سنگ و چوب بر جنگ‌جویان گروه طالبان یورش برده و آنان را از مرکز این ولسوالی بیرون کرده‌اند. به گفتۀ آنان، باشنده‌گان محل طالبان را عامل انجام این حملۀ هوایی دانسته‌اند و از همین‌رو، بالای جنگ‌جویان این گروه یورش برده‌اند.

تصاویری که از محل رویداد به دست آمده، نشان می‌دهد که دو واسطۀ زرهی مربوط به طالبان آتش گرفته و جنگ‌جویان گروه طالبان محل را ترک کرده‌اند. گروه طالبان اما تاکنون در این مورد چیزی نگفته‌اند.

شهدا یکی از ولسوالی‌های کلیدی بدخشان است. باشنده‌گان چندین ولسوالی مرزی بدخشان با استفاده از مسیر این ولسوالی خود را به شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان می‌رسانند. این ولسوالی حدود یک هفته پیش به تصرف طالبان درآمد.