IMG-20200215-WA0010

باشندگان سرپل، پیشگامان معارف کشور

محمدجان آریا

23 February 2020

قصه از جایی شروع می‌شود که نزدیک به یک ماه پیش پیرمردی قطعه زمین با ارزش خود را در ولسوالی “گوسفندی” ولایت سرپل به خاطر ساخت مکتب دختران به معارف این ولایت اهدا کرد‌. پس از این جریان، مردی دیگر نیز در مرکز ولایت سرپل چنین کاری را انجام داد و در پهلوی اهدای یک قطعه زمین به مکتب، مقداری پول نقد را هم به خاطر خریداری تجهیزات مکتب اختصاص داد.

حاجی فیض‌الله از ولسوالی گوسفندی و حاجی غلام حیدر از مرکز سرپل باعث شدند که معارف ولایت سرپل در سرخط خبرگزاری‌های داخلی قرار بگیرد.

 براساس تحقیق خبرگزاری نشانه در حدود هفتاد درصد از زمین‌های معارف ولایت سرپل، توسط باشندگان این ولایت به معارف اهدا شده است.

احمد‌خان بیک‌زاده رییس معارف ولایت سرپل در گفت‌وگو با خبرگزاری نشانه می‌گوید: “در دو سال اخیر باشندگان ولایت سرپل 128 قطعه زمین خود را که به ارزش 75 میلیون افغانی می‌شود به معارف سرپل اهدا کرده‌اند که در سال جاری 12 باب مکتب در ولسوالی‌ها و مرکز ولایت سرپل به بهره‌برداری سپرده شده است.”

حاجی فیض‌الله یک ماه پیش یک قطعه زمین شخصی خودش را در ولسوالی گوسفندی برای ساخت  به معارف اهدا کرد. این در حالی است که در یک سال اخیر راه ولسوالی گوسفندی الی مرکز سرپل توسط مخالفین مسلح دولت ناامن شده است؛ همچنان در مواردی مخالفین مسلح دولت در این مسیر باج‌گیری می‌کنند.

آقای بیک‌زاده می‌افزاید: “باشندگان سرپل در کنار اینکه در امر اهدای زمین‌های شخصی‌شان به معارف پیشگام بود‌ه‌اند؛ طی سال‌های گذشته سهم خود از پول‌های نقد برنامه‌های همبستگی ملی را نیز به معارف بخشش نموده‌اند و ساخت و ساز مکاتب را از جمله اولویت‌های خود قرار داده‌اند.”

رییس معارف ولایت سرپل می‌گوید: “مردم ولایت سرپل هم‌گام و هم‌صدا با معارف‌اند؛ سال پیش مردم 17 هزار جلد کتاب را نیز به معارف ولایت سرپل کمک نمودند.”

در جریان یک ماه گذشته دو مکتب دیگر نیز به شکل معیاری در اطراف مرکز سرپل ساخته شده است که هر دو مکتب هم‌زمان گنجایش 4 هزار دانش‌آموز را دارد و در سال پیش‌رو معارف سرپل برنامۀ کمپاین اهدای کتاب به معارف سرپل را نیز راه‌اندازی می‌کند.

ساختمان لیسۀ دختران شاه‌چنار در اطراف مرکز ولایت سرپل نیز تازه ساخته شده است. عوض علی محبی، آمر این لیسه به خبرگزاری نشانه می‌گوید: “قبلا لیسه شاه‌چنار تعمیر فرسوده‌ای داشت که حتی شاگردان نمی‌توانستند در زیر سقف‌ صنف‌ها به فکر آرام درس بخوانند و ده‌ها مشکل دیگر نیز دامن‌گیر دانش‌آموزان بود. مجبور بودیم برای آن‌ها در زیر خیمه‌ها تدریس کنیم و حالا خوش‌بختانه بنابر پیشنهاد مردم و بزرگان قوم، برای ما یک ساختمان شش صنفی به شکل معیاری ساخته شد که هشتاد‌ درصد از مشکلات دانش‌آموزان 12 روستا حل شده است.”

آقای محبی اضافه می‌کند: “این صنف‌ها مطابق با استندرد روز ساخته شده و در قسمت تسهیلات برق و هم‌چنان تابیدن نورکافی آفتاب در داخل صنف‌ها نیز توجه صورت گرفته تا فضای تدریس بهتر شود.”

به تازه‌گی لیسه دخترانۀ روستای بهسود که در اطراف مرکز سرپل قرار دارد نیز صاحب ساختمان جدید و معیاری شده است.

حاجی عبدالحق یک‌تن از بزرگان روستای بهسود در قسمت ساخت این مکتب دخترانه در روستای‌شان می‌گوید: “من  مدیر سابق لیسه نسوان بهسود هستم. این مکتب به شکل ابتدایه در سال 1381 در این روستا برای دختران تاسیس شد؛ آن‌زمان تنها سه صنف داشت و تمام دختران در زیر خیمه‌ها درس می‌خواندند که از این بابت دانش‌آموزان با مشکلات زیادی دست به گریبان بودند تا اینکه یکی از بزرگان معارف‌دوست به نام “حاجی قاسم” در حدود چهار جریب زمین خود را برای ساخت ساختمان لیسۀ دختران بهسود به معارف ولایت سرپل اهدا کرد و حالا باشندگان این منطقه صاحب یک مکتب دو منزله و معیاری‌اند.”

حاجی فیض‌الله و حاجی غلام حیدر از طرف وزارت معارف کشور و ریاست معارف ولایت سرپل به عنوان اشخاص معارف‌دوست تقدیر شده‌اند.

ولایت سرپل در هم‌سایه‌گی ولایت جوزجان و فاریاب قرار دارد و در چند سال اخیر بنابر موجودیت چاه‌های نفت، ساختمان‌های دولتی زیادی در شهرنو، مرکز این ولایت ساخته شده است که همچنان چاه‌های نفت باعث شده است تا ولایت سرپل به یکی از ناامن‌ترین ولایات در شمال کشور نیز تبدیل شود.