نمایشگاه کودکان

برپایی نمایشگاه نقاشی «شکوفه‌های رنج» در هرات

عاطفه غفوری

20 October 2020

نمایشگاهی زیر عنوان «شکوفه‌های رنج» در هرات گشایش یافت. در این نمایشگاه مجموعه‌یی از اثرهای هنری عزیزاحمد سوران، نقاش کابلی به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه سه روزه از سوی مدیریت نگارستان ملی هرات راه‌اندازی شده است.

عزیزاحمد سوران، خالق ۲۷ اثر هنری امروز (سه‌شنبه، ۲۹ میزان) به خبرگزاری نشانه می‌گوید که هدف او از خلق این اثرهای هنری جلب توجه مردم و مسوولان دولتی به کودکان آسیب‌پذیر و جلوگیری از نقض حقوق کودکان است. آقای سوران می‌افزاید که خلق این آثار هشت ماه زمان را دربر گرفته است؛ اثرهایی که هر کدام آن گوشه‌یی از دشواری‌ها و خطرهای زنده‌گی کودکان خیابانی و کودکان کار را به نمایش گذاشته است.

از سوی دیگر، بازدید کننده‌گان این نمایشگاه می‌گویند که بهره‌گیری از هنر برای انعکاس ناهنجاری‌های موجود در کشور، رسالت هنرمندان است. عبدالناصر صوابی، استاد دانشکدۀ هنرهای زیبای هرات و از بازدیدکننده‌گان این نمایشگاه، می‌گوید که چنین اقداماتی می‌تواند پیام‌های اثربخشی را بر ذهن مردم به جا بگذارند. او تأکید می‌کند که هنر می‌تواند تحول لازم برای تغییر شرایط نامناسب کودکان را در کشور، رقم بزند.

قرار است این نمایشگاه برای سه روز پیاپی پذیرای بازدیدکننده‌کان در هرات باشد. این هنرمند در حالی در نقاشی‌هایش به کودکان پرداخته است که کودکان در افغانستان وضعیت مناسبی ندارند. صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که نزدیک به چهار میلیون کودک در افغانستان از رفتن به مکتب محروم‌اند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان کار و کودکان خیابانی در مواردی در معرض خطر آزار و اذیت جنسی قرار دارند و حتا از دسترسی به حقوق اولیۀشان در کشور محروم هستند.