آزمون کانکور

برگزاری آزمون کانکور در بدخشان

آزمون کانکور سال 1400 خورشیدی با حضورداشت مقام‌های محلی بدخشان و هیأت اعزامی وزارت تحصیلات عالی در این ولایت آغاز شده است. قرار است این آزمون در پنج حوزۀ جداگانه برای مدت سه روز ادامه یابد.

مرحلۀ نخست این آزمون امروز (پنج‌شنبه، 30 ثور) در دانشگاه بدخشان و چهار حوزۀ دیگری برگزار شده است. محمد قاسم آریا، رییس دانشگاه بدخشان می‌گوید: «آزمون کانکور در ولایت بدخشان نظر به پلان ریاست کمیتۀ امتحانات وزارت تحصیلات عالی و آماده‌گی‌های ریاست دانشگاه بدخشان آغاز شده و این آزمون در حوزۀ مرکزی در شهر فیض‌آباد و ولسوالی‌های بهارک، شغنان، درواز و خواهان برگزار می‌شود».

به گفتۀ رییس دانشگاه بدخشان، تعداد داوطلبان کانکور در بدخشان به 10 هزار و 827 تن می‌رسد که از این میان 6 هزار و 68 تن را پسران و 4 هزار و 759 تن دیگری را دختران تشکیل می‌دهند.

عبدالشکور داور، مسوول هیأت اعزامی کانکور وزارت تحصیلات عالی می‌افزاید: «در آزمون کانکور امسال تغییرات گسترده‌یی در روند ثبت نام داوطلبان و بایومتریک آنان به میان آمده که باعث شفافیت آزمون می‌شود و هیچ‌ گونه تقلبی صورت نخواهد گرفت.»

اختر محمد خیرزاده، معاون والی بدخشان اضافه می‌کند که حکومت محلی برای ایجاد فضای مصون جهت برگزاری هرچه بهتر آزمون کانکور نهایت تلاش خود ر ا به خرج می‌دهد.

آقای خیرزاده می‌افزاید که در پی توجه وزارت تحصیلات عالی و تلاش‌های حکومت محلی بدخشان آزمون کانکور در پنج حوزه در این ولایت برگزار می‌شود. به گفتۀ او، ایجاد حوزه‌های جداگانه جهت سهولت برای متقاضیان آزمون کانکور در بدخشان می‌باشد تا داوطلبان از سرگردانی رهایی یابند.

در همین حال، شماری از اشتراک‌کننده‌گان آزمون کانکور در حوزۀ مرکزی می‌گویند که شرایط آزمون کانکور در مقایسه با سال‌های گذشته دشوارتر بوده، اما امیدوارند نتیجۀ مطلوبی به دست بیاورند.

امتحان کانکور در ولایت بدخشان در حوزه‌های فیض‌آباد، بهارک، شغنان، نسی درواز و خواهان همه‌ساله گرفته می‌شود، اما در سال‌های گذشته داوطلبان به دلیل سردی هوا در ولسوالی‌های مرزی و دوردست با مشکلات زیادی دچار بوده‌اند. اکنون اما با تغیر فصل برگزاری این آزمون، مشکل سردی هوا برطرف شده، اما نگرانی‌های امنیتی همچنان پابرجاست.

سال گذشته به دلیل ممانعت اشتراک دختران در آزمون کانکور از سوی طالبان شمار زیادی از دختران داوطلب کانکور در ولسوالی‌های راغستان، کوهستان، یمگان، جرم ، وردوج، نسی و مایمی از اشتراک در این آزمون محروم ماندند.

نظر به آمارهای مسوولان محلی، نزدیک به دوصد تن از دختران دانش‌آموزش که در پی ممانعت طالبان از اشتراک در آزمون محروم مانده بودند در پی تعهد رییس‌جمهور و توجه جدی وزارت تحصیلات عالی وارد آزمون اختصاصی کانکور شدند.

افزون بر جغرافیای دشوارگذر و چالش‌های امنیتی، پایین بودن میزان راه‌یابی متقاضیان آزمون ورودی کانکور از بدخشان به دانشگاه‌ها از عمده‌ترین انتقادهای باشنده‌گان این ولایت به شمار می‌رود.

همه‌ساله اشتراک‌کننده‌گان پروسه آزمون کانکور در ولایت بدخشان کم‌تر به نهادهای تحصیلات عالی و نیمه‌عالی راه پیدا می‌کنند و این روند جوانان را بیشتر ناامید می‌سازد.