صلح

برگزاری نمایش دیوارنگاری صلح در ولایت جوزجان

محمدجان آریا

07 September 2020

شماری از فعالان رسانه‌یی و کنش‌گران مدنی در ولایت جوزجان نمایش دیوارنگاری صلح را در شهر شبرغان برگزار کردند. آنان می‌گویند که هدف‌ از راه‌اندازی این برنامه‌ «ذهنیت‌سازی» برای صلح است تا باشنده‌گان این ولایت از مزایای صلح آگاهی پیدا کنند و به صلح رأی مثبت بدهند.

محمدعالم رحمان‌یار، رییس ادارۀ اطلاعات و فرهنگ در ولایت جوزجان امروز (دوشنبه، هفدهم سنبله) به خبرگزاری نشانه می‌گوید که کارهای دیوارنگاری صلح، اهمیت آغاز گفت‌وگوهای صلح را بیش‌تر می‌سازد. به باور آقای رحمان‌یار، ذهنیت شهروندان کشور نسبت به آغاز و پیش‌رفت مذاکرات صلح آماده است و باشنده‌گان شهر شبرغان از این دست برنامه‌ها حمایت می‌کنند.

در همین حال، شماری از فعالان مدنی و خبرنگارانی که در این برنامه شرکت کرده‌اند نیز می‌گویند که دیوارنگاری می‌تواند تأثیرات مثبتی را بر ذهنیت افراد جامعه داشته باشد. فریده امینی، خبرنگار رادیو «باور» توضیح می‌دهد که برنامۀ نمایش دیوارنگاری برای صلح در ۹ ولایت شمال و شمال‌شرق کشور از سوی مرکز رسانه‌یی باور با همکاری فعالان مدنی برگزار شده است. او اضافه می‌کند که دیوارنگاری صلح می‌تواند توجه همۀ اقشار جامعه را نسبت به صلح جلب کند. به گفتۀ خانم امینی، از کودکان شروع تا بزرگ‌سالان می‌توانند نمادهای صلح را در دیوارهای شهر شبرغان مشاهده کنند.

همچنان فرشته نورانی، یکی از فعالان مدنی در شهر شبرغان می‌گوید که دادخواهی فعالان مدنی در پیوند به صلح تاکنون نتیجۀ مثبت در پی داشته است. او می‌افزاید که فعالان مدنی ولایت جوزجان با روش‌های گوناگون نیت و باور صلح‌خواهی خود را نمایان ساخته‌اند. این فعال مدنی خاطرنشان می‌سازد که فعالیت‌های گوناگون در کشور سبب شده است که شهروندان به صلح با گروه طالبان آماده شوند. بانو نورانی از جنگ‌جویان طالبان نیز می‌خواهد که هرچه زودتر قلم و کاغذ را جای‌گزین تفنگ و گلوله بسازند.

برنامه‌های دیوارنگاری برای صلح در حالی در ولایت‌های شُمال و شمال‌شرق کشور تطبیق می‌شوند که قرار است در آیندۀ نزدیک دور نخست گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در قطر آغاز شود.