b52

بمب افگن‌ (B – 52) امریکایی مواضع طالبان را در شبرغان هدف قرار داده است

neshananews

08 August 2021

مسوولان وزارت دفاع ملی تأیید می‌کنند که بمب‌افگن‌ (B – 52) امریکایی مواضع طالبان را در شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان هدف قرار داده است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی در برگۀ تویترش می‌نویسد که این بمب‌افگن‌ عصر دیروز (شنبه، شانزدهم اسد) در فضای جوزجان به پرواز آمده و تجمع‌های طالبان را بمب‌باران کرده است.

آقای امان می‌افزاید که در پی این حملۀ هوایی تلفات سنگینی به گروه طالبان وارد شده است. او شمار دقیقی از این تلفات ارایه نمی‌دهد، اما قول اردوی 209 شاهین توضیح می‌دهد که بیش از 200 جنگ‌جوی گروه طالبان در این حمله کشته شده و حدود 100 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

بمب‌افگن‌های (B – 52) امریکایی روز گذشته از پایگاه هوایی امریکا در قطر زمانی به افغانستان اعزام شدند که طالبان کنترل شبرغان و زرنج، مرکز ولایت‌های جوزجان و نیمروز را تصرف کردند. این بمب‌افگن‌ها به دستور مستقیم جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا به این مأموریت اعزام شده است.

طالبان در موافقت‌نامۀ صلح با ایالات متحدۀ امریکا تعهد کرده بودند که بالای شهرها و مرکز ولایت‌ها در افغانستان حمله نخواهند کرد. طالبان اما در این اواخر برخلاف تعهدشان بالای مرکز ولایت‌های هرات، نیمروز و جوزجان حمله کرده‌اند. همچنان درگیری این گروه برای تصرف مرکز ولایت سرپل ادامه دارد.