آکسیجن

بنیاد آقاخان و یک بازرگان 300 بالون آکسیجن به ولایت‌های شمال‌شرقی کشور کمک کردند

مسوولان دفتر بنیاد «آقاخان» در همکاری با یک بازرگان افغانستان به تعداد 300 بالون آکسیجن را برای رسیده‌گی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا از تاجیکستان خریداری کرده و به شفاخانه‌های ویژۀ بیماران مبتلا به کووید 19 در ولایت‌های شمال‌شرقی کشور تسلیم داده‌اند.

سیف‌الرحمان ابراهیم‌خیل، مسوول بخش صحی دفتر ساحه‌یی بنیاد آقاخان در بدخشان توضیح می‌دهد که از میان 300 بالون آکسیجن خریداری شده، 150 بالون آن به ولایت کندز، 50 بالون به ولایت تخار و 100 بالون دیگری به ولایت بدخشان اختصاص یافته است. به گفتۀ او، 40 بالون آکسیجن سهم بدخشان را دیروز (چهارشنبه، 25 جوزا) از راه خاروغ به ولسوالی‌های مرزی و 210 بالون دیگری را از مسیر شیرخان بندر به ولایت‌های کندز، تخار و بدخشان انتقال داده‌اند.

مسوول بخش صحی دفتر بنیاد آقاخان در بدخشان می‌افزاید که در خرید آکسیجن مورد نیاز آنان یکی از بازرگانان افغانستان مقیم در تاجیکستان نیز همکاری کرده است. آقای ابراهیم‌خیل اما روشن نساخته که این بازرگان چه مقدار سهمی در خرید آکسیجن دارد.

روح‌الله شریفی، بازرگان افغانستان در تاجیکستان می‌گوید که او با چندین شرکت تولید آکسیجن در تاجیکستان هماهنگی ایجاد کرده و حاضر است در زمینۀ تأمین آکسیجن برای بیماران «کووید 19» در ولایت‌های شمال‌شرقی کمک کند. آقای شریفی می‌افزاید که او با استفاده از امکانات شخصی خود در همکاری و هماهنگی با بخش صحی بنیاد آقاخان 150 بالون آکسیجن را به ولایت کندز، 50 بالون را به ولایت تخار و 100 بالون دیگری را به ولایت بدخشان فرستاده است.

آقای شریفی خاطرنشان می‌سازد که در صورت همکاری دولت افغانستان، او حاضر است آکسیجن مورد نیاز شفاخانه‌های کشور را در هماهنگی با کشور تاجیکستان برطرف سازد.

با این حال، مسوول بخش صحی بنیاد آقاخان در بدخشان علاوه می‌کند که در حال حاضر آنان 20 دستگاه کوچک تولید آکسیجن را در بدخشان فراهم ساخته‌اند و افزون بر آن تصمیم دارند با خرید آکسیجن از کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان، نیازمندی مردم را در زمینۀ دسترسی به آکسیجن برطرف سازند.

مسوولان مرکزهای خدمات درمانی ویژۀ کرونا در ولایت‌های شمال‌شرقی می‌گویند که همزمان با گسترش موج سوم ویروس کرونا و افزایش بیماران داخل بستر، میزان نیازمندی آنان به آکسیجن بیشتر شده است.

مسوولان بخش خدمات صحی دفتر بنیاد آقاخان اما اطمینان می‌دهند که آنان فعالیت‌هایی را برای برطرف‌سازی این مشکل روی دست گرفته‌اند و با عملی شدن آن مشکل کمبود آکسیجن در شفاخانه‌های ولایت‌های شمال‌شرق کشور برطرف خواهد شد.