WhatsApp Image 2021-06-10 at 10.19.34

بیش‌ترین قربانیان حملۀ مسلحانه بر شرکت ماین‌پاکی در بغلان هزاره بودند

neshananews

10 June 2021

جیمس کاوون، رییس موسسۀ ماین‌پاکی «هالوترست» یک روز پس از حملۀ مسلحانۀ مردان ناشناس بر کارمندان این موسسه در بغلان می‌گوید که بیش‌ترین قربانیان این حملۀ مسلحانه از قوم هزاره بوده‌اند.

آقای کاوون دیشب (چهارشنبه، نوزدهم جوزا) با پخش یک نوار تصویری در برگۀ تویتر موسسۀ هالوترست، این موضوع را مطرح کرده است. آقای کاوون می‌افزاید که مردان مسلح نقاب‌پوش دو روز پیش (سه‌شنبه شب، هژدهم جوزا) بالای دفتر این موسسه در ولسوالی بغلان مرکزی ولایت بغلان حمله کرده و کارمندان این موسسه را به رگبار بسته‌اند.

او می‌افزاید که دست‌کم 10 کارمند موسسۀ هالوترست در این حمله جان باخته و دست‌کم شانزده تن دیگری زخمی شده‌اند. در همین حال، شماری از کارمندان این موسسه که در حملۀ دو شب پیش زخمی شده‌اند، می‌گویند که مهاجمان نخست می‌پرسیدند که آیا کدام هزاره در میان شما است؟ کارمندان اما به این پرسش‌ها پاسخ نگفته‌اند.

فرماندهی پولیس ولایت بغلان این حمله را به گروه طالبان نسبت می‌دهد. طالبان اما ادعا دارند که جنگ‌جویان این گروه در این رویداد دست ندارند.

افراد مسلح ناشناس در حالی کارمندان هزارۀ موسسۀ ماین‌پاکی هالوترست را هدف قرار داده‌اند که در روزهای اخیر کارزاری زیر نام «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» در شبکۀ اجتماعی تویتر به راه افتاده است.

صدها هزار کاربر تویتر از سرتاسر جهان به این کارزار پیوسته‌اند و می‌گویند که گروه قومی

«هزاره» در افغانستان در معرض نسل‌کشی قرار دارد و سازمان ملل متحد و جامعۀ جهانی باید به این نسل‌کشی اعتراف کنند و تدابیری را برای پیش‌گیری از آن روی دست بگیرند.

این کارزار پس از آن به راه افتاد که در ادامۀ حمله‌های هدف‌مند تروریستی بر گروه قومی هزاره، صدها دانش‌آموز یک مکتب دخترانه در غرب کابل هدف حملۀ انفجاری قرار گرفتند. این مکتب در غرب کابل در منطقۀ هزاره‌نشین «دشت‌برچی» اتفاق افتاده است.