دواخانه

بیماران نادار اسیر داروفروشان سودجو در هرات

عاطفه غفوری

21 June 2020

در اوج شیوع کرونا آن‌چه بیش‌ از ابتلا شدن به این ویروس باشنده‌گان هرات را می‌آزارد، بهای سر به فلک کشیدۀ دارو است. سودجویی و منفعت‌طلبی شماری از داروفروشان در هرات، چرخۀ درمان و زنجیرۀ خدمات درمانی را در این شهر هر روز بیش‌تر از پیش مختل می‌کند. شماری از شهروندان هرات می‌گویند که بحران کرونا و افزایش تقاضا برای دارو، فرصتی شده است برای داروفروشانی که جز منفعت مالی و پُر کردن جیب‌های‌شان به چیزی دیگری نمی‌اندیشند.

در جریان هفته‌های اخیر داروهایی که برای درمان و یا پیش‌گیری از ابتلا به ویروس کرونا سودمند اعلام شده‌اند، با افزایش چند برابر بها مواجه شده‌اند. هادی، باشندۀ هرات که برای خرید دارو به کوچۀ داروفروشان این شهر مراجعه کرده است، می‌گوید که دیگر شعار پیش‌گیری، ارزان‌تر از درمان در هرات کاربردی ندارد. او می‌گوید که افزایش قیمت داروهایی مانند ویتامین «سی»، ویتامین «دی» و وسایل بهداشتی در هرات آن‌ قدر سریع و سرسام‌آور است که دیگر نمی‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن فکر کرد. به نظر هادی با توجه به افزایش قیمت‌ها، شاید هزینۀ درمان ویروس کرونا ارزان‌تر از هزینۀ پیش‌گیری از این بیماری تمام شود.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز از افزایش سرسام‌آور بهای دارو در این ولایت نگران هستند. آنان می‌گویند که در شرایطی که بحران کرونا اقتصاد مردم را به شدت آسیب زده است، باید مسوولان امور صحی، مانع سودجویی و گران‌فروشی داروفروشان شوند. محمد سردار بهادری، عضو شورای ولایتی هرات تأکید می‌کند که در نبود نظارت کافی بر کارکرد داروفروشان در این ولایت، قیمت دارو هر روز به گونۀ نگران‌کننده‌‌یی افزایش می‌یابد.

ویتامین سی، ویتامین دی و شماری از داروهایی که برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه شده‌اند را در بازارهای هرات کم‌تر می‌توان یافت و اگر فردی موفق شود به این داروها دست‌رسی پیدا کند، احتمالاً قیمت گزافی برای خرید آن خواهد پرداخت. افزون بر این، پس از تأکید یک نهاد بریتانیایی بر احتمال اثربخش بودن تابلیت «دگزامتازون» برای درمان بیماری کرونا، قیمت این دارو در هرات تا دو برابر افزایش یافته است.

هرچند اتحادیۀ داروفروشان هرات ادعا می‌کنند که بسته بودن مرزها و کاهش واردات دارو، دلیل اصلی افزایش بهای دارو در این ولایت است، اما داروفروشان هرات می‌گویند که افزایش هزینه‌های واردات دلیل اصلی این امر است. بلال یاری، از دوافروشان هرات می‌پذیرد که شماری از داروفروشان از بحران به وجود آمده در کشور، سوء استفاده می‌کنند، اما ریاست صحت عامه هرات می‌گوید که گران‌فروشی دارو در هرات، پیامد سنگینی و هزینۀ گزافی برای داروفروشان خواهد داشت.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی ریاست صحت عامۀ هرات می‌گوید که به زودی نظارت‌ها بر فروش دارو افزایش خواهد یافت و در صورت مشاهدۀ مواردی از سودجویی داروفروشان با آنان برخورد قانونی خواهد شد. منظور او از برخورد قانونی با داروفروشان سودجو، از مسدود‌سازی موقت داروخانه‌ها تا سلب جواز فعالیت این مراکز می‌باشد.

با این حال، شیوع و گسترش ویروس کرونا در هرات هرچند برای بخش بزرگی از باشنده‌گان این ولایت جز بیماری و مرگ عزیزان‌شان چیزی دیگری به ارمغان نیاورده است، اما برای عده‌یی از افراد سودجو منافع هنگفتی به همراه داشته است؛ سودجویانی که همواره در انتظار این فرصت هستند تا با احتکار مواد مورد نیاز مردم، جیب‌های خالی‌شان را از پول پُر کنند و حساب‌های بانکی‌شان را لبریزتر از گذشته. در این میان، غم‌انگیزتر از همه خفته‌گی وجدان‌هایی است که هشدارهای دولت و ناله‌های بیماران در بیدار کردن آن ناتوان بوده است.