طالبان بدخشان دو

تلفات سنگین طالبان و تشدید نبردهای مسلحانه در بدخشان

همزمان با آغاز عملیات تصفیه‌یی نیروهای دفاعی و امنیتی بر بخش‌هایی از ولسوالی‌های مرزی بدخشان، نبردها در چندین ولسوالی این ولایت شدت گرفته است. منابع محلی در ولسوالی‌های شهدا، بهارک، وردوج و راغستان می‌گویند که تحرکات نظامی طالبان در این ولسوالی‌ها از بامداد دیروز آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

مقام‌های امنیتی بدخشان می‌گویند که آنان عملیاتی را سه روز پیش (جمعه، سیزدهم حمل) بر بخش‌هایی از ولسوالی‌های نسی، شکی و مایمی بدخشان راه‌اندازی کرده‌اند که در نتیجۀ آن شمار زیادی از مناطق ولسوالی نسی از تصرف طالبان بیرون شده و به جنگ‌جویان این گروه تلفات سنگینی وارد شده است.

ثناءالله روحانی، سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌گوید که در این عملیات بیش از بیست جنگ‌جوی طالبان کشته شده و شمار دیگری زخم برداشته‌اند. به گفتۀ آقای روحانی، اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قاری جمعه، فرمانده مشهور طالبان و ولسوال نام‌نهاد این گروه برای ولسوالی نسی نیز کشته شده است. آقای روحانی می‌افزاید که این عملیات نظامی از زمین و هوا بر مواضع طالبان آغاز شده و تا تصفیۀ کامل مناطق مرزی بدخشان از وجود طالبان، ادامه خواهد داشت.

سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بدخشان اضافه می‌کند که این عملیات نظامی به منظور برطرف ساختن نگرانی‌های موجود ناشی از حضور جنگ‌جویان طالبان در مناطق مرزی و تهدیدهای امنیتی به راه افتاده است.

از سوی هم، وزارت دفاع ملی دیروز (یک‌شنبه، پانزدهم حمل) با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در پی راه‌اندازی عملیات تصفیه‌یی بخش‌های زیادی از مناطق مرزی بدخشان از تصرف طالبان بیرون شده است. منطقه‌هایی که از سه سال به این‌سو زیر حاکمیت طالبان قرار داشتند.

در این خبرنامۀ وزارت دفاع ملی آمده است که در این عملیات 40 جنگ‌جوی طالبان کشته شده و 30 تن دیگر آنان زخمی شده‌اند. خبرنامه همچنان می‌افزاید: «مناطقی که بین ولسوالی‌های شکی، نسی، درواز بالا و امتداد آن به ولسوالی‌های کوف‌آب و ولسوالی راغستان منتهی می‌شود، از وجود طالبان پاک‌سازی شده است.»

منابع محلی طالبان اما با رد این ادعا می‌گویند که این گروه در چندین ولسوالی بدخشان به نیروهای امنیتی تلفات سنگینی وارد کرده‌اند. بخش رسانه‌یی طالبان در بدخشان با نشر خبرنامه‌یی مدعی است که جنگ‌جویان این گروه حملاتی را بالای پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ولسوالی‌های تیشکان، وردوج، درایم، یفتل پایان، بهارک و شهدا اجرا کرده‌اند که در نتیجۀ آن به نیروهای امنیتی کشور تلفاتی وارد شده و چندین روستا را در این ولسوالی‌ها نیز به تصرف خود درآورده‌اند.

مسوولان امنیتی در بدخشان اما می‌گویند که طالبان پس از تحمل تلفات سنگین به تحرکات پراکنده در چندین ولسوالی و شایعه پراکنی پرداخته تا عملیات تصفیه‌یی ولسوالی‌های مرزی بدخشان را زیر شعاع قرار دهند. سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بدخشان می‌گوید که عملیات نیروهای امنیتی اما تا تصفیۀ کامل ولسوالی‌های مرزی بدخشان از وجود طالبان ادامه خواهد داشت.

باشنده‌گان محل نیز تأیید می‌کنند که طالبان حمله‌های خود را بر بخش‌هایی از ولسوالی‌های تیشکان، یفتل پایان، وردوج، شهدا، بهارک و راغستان آغاز کرده‌اند و هنوزهم این درگیری‌ها به گونۀ پراکنده وجود دارد. با آن‌ که در ادامۀ روند گفت‌وگوهای صلح و آستانۀ برگزاری نشست استانبول بیش‌ترین تأکید جامعۀ جهانی بر کاهش خشونت‌ها متمرکز است، اما آن چنانی که دیده می‌شود بر خلاف انتظار جامعۀ جهانی و شهروندان کشور نبردهای مسلحانه میان طالبان و نیروهای امنیتی شدت گرفته است.