کمیسیون حقوق بشر

تلفات ملکی در افغانستان نسبت به شش ماه نخست پارسال 80 درصد افزایش یافته است

neshananews

01 August 2021

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرده که در جریان شش ماه نخست سال روان میلادی دست‌کم 1 هزار و 677 فرد ملکی در نتیجۀ جنگ در افغانستان کشته شده‌اند.

این کمیسیون امروز (یک‌شنبه، دهم اسد) با نشر گزارش تازه‌اش دربارۀ تلفات ملکی در کشور می‌نویسد که 3 هزار و 644 غیرنظامی دیگر در جریان این شش ماه زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده که تلفات ملکی در شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته 80 درصد افزایش یافته است. در شش ماه نخست سال گذشتۀ میلادی بیش از یک هزار و دو صد فرد ملکی در کشور کشته شده و 1 هزار و 700 تن دیگر زخمی شده بودند.

در این گزارش همچنان آمده است که 504 زن و 297 کودک نیز در میان این قربانیان شامل‌اند. در میان قربانیان شش ماه نخست امسال شمار زنان و کودکان نیز در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

این کمیسیون با اشاره با عاملان کشتار غیرنظامیان می‌نویسد که طالبان مسوولیت 56 درصد، نیروهای امنیتی مسوولیت 15 درصد، گروه داعش مسوولیت 7 درصد و افراد مسلح ناشناس مسوولیت 22 درصد این تلفات را بر عهده دارند.

این گزارش همچنان با اشاره به نوعیت حمله‌هایی که باعث تلفات غیرنظامیان شده است، می‌افزاید که 37 درصد کل تلفات ملکی در شش ماه امسال بر اثر انفجار ماین‌ها و موتربمب‌ها، 30 درصد تلفات در رویدادهای هدف‌مند و 17 درصد دیگر در حمله‌های راکتی به وقوع پیوسته است.

به این ترتیب کمیسیون حقوق بشر از دولت افغانستان و گروه طالبان می‌خواهد که به گونۀ فوری به خشونت‌ها نقطۀ پایان بگذارند و به میز گفت‌وگوهای صلح باز گردند.