images (1)

توقف پنجاه موتر حامل مواد نفتی بی‌کیفیت در هرات

عاطفه غفوری

02 February 2020

اداره نورم و استندرد هرات می‌گوید در دو ماه گذشته از ورود دست کم ۵۰ موتر حامل مواد نفتی و گاز بی‌کیفیت به این ولایت جلوگیری کرده است.

این اداره همچنان از لغو جواز ۲۰ شرکت واردکنندۀ مواد سوختی به دلیل تخلف و واردات مواد نفتی بی کیفیت خبر داده است.

هم‌زمان شهروندان هرات خواهان تشدید نظارت‌ها بر واردات مواد نفتی به کشور‌ اند.

آنها می‌گویند واردات مواد نفتی بی‌کیفیت، هم وسایط نقلیه‌ شان را متضرر می‌سازد و هم تهدیدی است برای سلامت مردم و محیط زیست.

واردات روزانه 200 موتر مواد نفتی به هرات

هرات به دلیل داشتن سرحدات مشترک با کشورهای ترکمنستان و ایران، از گذرگاه‌های اصلی واردات تیل و گاز به کشور محسوب می‌شود.

ورود صدها موتر حامل مواد نفتی و گاز از بندرهای تورغندی و اسلام قلعه به هرات اگرچه تاثیر قابل توجهی بر تامین نیاز افغانستان به مواد سوختی و تثبیت قیمت‌ها دارد اما این امکان گاه برای تاجران متقلب، فرصت سوء استفاده را نیز مهیا ساخته است.

به گونه‌ای که سالهای قبل در نبود یک سیستم نظارتی کامل و امکانات لازم برای آزمایش کیفیت مواد وارداتی، تیل و گاز بی کیفیت به کشور وارد و عرضه می‌شد.

اما حالا اداره نورم و استندرد می‌گوید این فرصت بیشتر از این در اختیار این افراد قرار داده نخواهد شد.

آصف علیزی رئیس این اداره می‌گوید با در اختیار داشتن دست کم 4 هزار استندرد، آنها تمامی مواد نفتی، ساختمانی و دیگر مواد وارداتی را از لحاظ کیفیت آزمایش و کنترول می‌کنند.

او می‌گوید تنها در دو ماه اخیر دست کم ۵۰ موتر حامل مواد نفتی و گاز را که استندردهای لازم را نداشتند دوباره به کشور مبدا مسترد کرده است.

شهروندان نگران ورود مواد سوختی بی‌کیفیت

اگرچه اداره نورم و استندرد هرات می‌گوید بابت توقف 50 موتر حامل مواد بی‌کیفیت سوختی، بالغ بر 58 ملیون افغانی جریمه نیز به عواید دولت افزوده شده اما هنوز به نظر می‌رسد این اداره تا جلب رضایت کامل مردم فاصله دارد.

شهروندان هرات می‌گویند هنوز خرید تیل و گاز با کیفیت یک چالش جدی برای آنهاست و در بیشتر مواقع مواد سوختی خریداری شده به وسیله نقلیه‌شان آسیب وارد کرده است.

عزیزاحمد نوری می‌گوید به دلیل کیفیت پایین، چندین بار مجبور شده تا تیل موترش را تخلیه و تعویض کند.

همچنان فرید بهنام می‌گوید علاوه بر تاثیرات مخرب مواد سوختی بی‌کیفیت بر وسایط نقلیه، این محیط زیست و هوای شهر است که صدمه جبران ناپذیری می‌بیند.

در حال حاضر روزانه دست‌کم ۲۰۰ محموله مواد سوختی از دو مرز ترکمنستان و ایران وارد هرات می شود.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که در تلاش نصب دستگاه‌های پیشرفته به منظور شناسایی مواد بی‌کیفیت در مرزها هستند.

اداره ملی نرم و استندرد دست کم ۴ هزار استندرد دارد که شامل مواد ساختمانی، سوختی، غذایی، محصولات زراعتی و چندین نوع دیگر است که برای کنترول  صادرات و واردات در نظر گرفته می‌شود.