WhatsApp Image 2020-04-06 at 12.04.42 PM

جلسۀ شش‌ونیم صبح و نخستین جرقه‌های دیکتاتوری در حکومت محلی بدخشان

به دنبال عملی‌سازی برنامۀ میثاق امنیتی از سوی معاون نخست ریاست جمهوری، شماری از ولایت‌ها نیز مکلف شده‌اند با پیروی از این میثاق نشست‌های شش‌ونیم صبح‌گاهی را به منظور بررسی وضعیت امنیتی و رفع نگرانی‌های امنیتی در ولایت‌ها با حضورداشت مسوولان حکومت محلی برگزار کنند.

اخیراً حکومت محلی بدخشان برنامه‌های نظیر تسریع روند بازداشت قاچاق‌بران مواد مخدر، پاک‌سازی موترهای شیشه‌سیاه و پیگیری افراد مخل امنیت را از یک هفته به این‌سو در این ولایت آغاز کرده‌اند و به گفتۀ مسوولان محلی بدخشان، این اقدم‌ها نتایج ثمربخشی در پی داشته است. در تازه‌ترین مورد، نشست شش‌ونیم صبح افزون بر ارایۀ گزارش نهادهای امنیتی از پیشرفت‌ها و دستاوردها بر پیگیری فعالیت‌های تخریب‌کارانه و ضدحکومتی کارکنان دولتی و فعالیت‌های حزب «تحریر» در این ولایت تأکید شده است.

دفتر رسانه‌یی مقام ولایت بدخشان با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که نشست روز پنج‌شبنۀ هفته گذشته (۸ قوس) به ریاست محمدذکریا سودا، والی بدخشان برگزار شده و در آن بر پیگیری فعالیت‌های تخریب‌کارانۀ بر ضد حکومت از سوی شماری از کارمندان اداره‌های دولتی و فعالیت‌های حزب تحریر تأکید صورت گرفته است.

هرچند مسوولان حکومت محلی بدخشان به گونۀ روشن از فعالیت‌های تخریب‌کارانۀ کارمندان حکومتی چیزی نگفته‌اند، اما فضای انتقادی حاکم بر صفحات اجتماعی از ناتوانی حکومت محلی در تأمین امنیت و عرضۀ خدمات اجتماعی بازگو می‌کند و افزایش میزان نارضایتی باشنده‌گان بدخشان را نسبت به عملکرد حکومت محلی نشان می‌دهد.

بخش بزرگی از انتقادهای کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به حکومت محلی بدخشان، افزایش ناامنی‌ها، گسترش جغرافیای جنگی طالبان، نامتوازن بودن پروژه‌های انکشافی، بی‌توجهی به روستاییان دوردست، خویش‌خوری در روند استخدام‌ها و افزایش فرهنگ معافیت از مجازات را تشکیل می‌دهد.

فعالان مدنی در بدخشان با اظهار نگرانی از پیگیری این نوع انتقادها از سوی حکومت محلی به بهانۀ فعالیت‌های تخریب‌کارانۀ حکومت می‌گویند که این رویکرد استبدادی است و آزادی بیان را آسیب می‌رساند. سیف‌الدین ساییس، رییس جامعۀ مدنی بدخشان می‌گوید: «اگر حکومت محلی بدخشان به بهانۀ فعالیت‌های تخریب‌کارانه روند نقد حکومت را متوقف بسازد، حاصل این عمل شکل‌گیری یک دیکتاتوری تمام عیار خواهد بود.» به گفتۀ آقای ساییس، نقد یکی از مولفه‌های مهم دموکراسی و نظام‌های مردم‌سالاری است تا حکومت‌ها همان‌گونه‌یی که مشروعیت‌شان را از مردم می‌گیرند، خود را در برابر مردم پاسخگو بدانند.

آقای ساییس می‌افزاید که تهدید کارمندان دولتی بر پیگیری فعالیت‌های انتقادی از روند حکومت‌داری، نقض آشکار آزادی بیان است و این وضعیت سر از دیکتاتوری در می‌آورد که نتیجۀ آن برای جامعۀ امروزی زیان‌بار خواهد بود. به سخن این فعال مدنی، در شرایطی که تهدیدهای امنیتی و فعالیت‌های بنیادگرایانه زمینه‌ساز تشدید بحران امنیتی و اجتماعی شده است و به جای این که حکومت محلی به پدیدۀ «نقد» به عنوان یکی از ستون‌های استواردارندۀ یک نظام دموکراتیک نگاه کنند، در برابر این روند قرار می‌گیرند و یکی از پایه‌های نظام مردم‌سالاری را ویران می‌کنند.

محمدحسین الهی، یکی از فعالان مدنی در بدخشان با انتقاد از این تصمیم حکومت محلی می‌گوید، کار حق طبیعی شهروندان است و تهدید کارمندان دولتی بر پیگیری در صورت انتقاد از حکومت، خلاف قانون و ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری است. به سخن او، برخورد شماری از مسوولان محلی با کارمندان زیردست‌شان استبداد است و از یک سال به این‌سو شماری از کارمندان اداره‌های محلی بدخشان به دلیل همین برخوردهای استبدادی از وظیفه‌های‌شان کنار رفته‌اند.

این فعال جامعۀ مدنی می‌افزاید، اگر این روند ادامه یابد و حوزۀ فعالیت‌های تخریب‌کارانه از سوی حکومت در روشنایی احکام قانون تعریف نشود، این رویکرد منجر به انتقام‌جویی و شکل‌گیری یک نظام دیکتاتوری خواهد شد که پروای هیچ یکی از ارزش‌های دموکراتیک، انسانی و حقوق بشری در آن محفوظ نخواهد ماند.

با این حال، مقام‌های محلی در بدخشان اما می‌گویند که عملی‌سازی تصمیم‌های نشست‌های شش‌ونیم صبح کارساز بوده و آنان توانسته‌اند در زمان اندک شاهد دستاوردهای بزگی در زمینۀ تأمین امنیت و مهار نابسامانی‌ها، ناهنجاری‌ها و کج‌روی‌های اجتماعی بوده‌اند. نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان می‌گوید که حکومت محلی در این ولایت از انتقادها و پیشنهادهای سالم شهروندان استقبال می‌کند، اما اجازۀ فعالیت‌های تخریب‌کارانه و اظهارات ضدنظام را در صفحات مجازی ندارند. به سخن او، در صورت مشاهدۀ این موارد، مرتکب آن مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. سخن‌گوی والی بدخشان می‌افزاید که کارمندان حکومت که از نظام معاش دریافت می‌کنند و برخلاف قانون علیه نظام موضع‌گیری می‌کنند، مورد پیگیری قرار خواهند گرفت.

به سخن آقای نظری، کشف و ضبط بیش از پنج‌صد کیلوگرام تریاک، پاک‌کاری شیشه‌های سیاه ده‌ها موتر، گرد‌آوری بیش از ۵۰ عدد چاقو و بکس‌پنجه از نزد افراد بی‌بندوبار و جلوگیری از نابسامانی‌های موجود در داخل شهر فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان از عمده‌ترین دستاوردهای اخیر اجرای تصمیم‌های نشست شش‌ونیم صبح در بدخشان است.

سخنگوی والی بدخشان همچنان خاطرنشان می‌سازد که تخلیۀ پیاده‌روها از وجود دست‌فروشان و کراچی‌داران، شناسایی افراد بی‌بندوبار و معرفی آنان به نهادهای عدلی و قضایی، جلوگیری از تخریب پُل کیبلی در زیر تپۀ عقاب، جلوگیری از شکار ماهی به شکل غیرقانونی به ویژه توسط جنراتورها از دیگر فیصله‌های نشست شش‌ونیم صبح است که از سوی حکومت محلی در روزهای نزدیک عملی خواهد شد.

فعالان نهادهای مدنی در ولایت بدخشان با آن‌ که از اقدام‌های اخیر حکومت محلی بدخشان در پیوند به جلوگیری از فعالیت‌های ضد امنیتی استقبال می‌کنند، اما می‌گویند که پیگیری منتقدان حکومت زیر نام فعالیت‌های ضددولتی، نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان است.