5454

جنرال نجیب: داستان حضور طالبان در تخار به زودی پایان می‌یابد

جنرال نجیب‌الله نجیب، یکی از فرماندهانی است که از دوران مقاومت در برابر تجاوز شوروی و مقاومت در برابر طالبان تاکنون در دفاع از آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سنگرداری کرده است. این فرمانده نام‌آشنا با شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی با بسیج نیروهای مسلح و خیزش‌های مردمی بار دیگری صف مقاومت علیه طالبان را در ولایت تخار آراسته است و تلاش دارد در هماهنگی با نیروهای امنیتی و فرماندهان محلی موج دوم مقاومت را شکل دهد و از توسعۀ جغرافیای جنگی طالبان در این ولایت جلوگیری کند.

این فرمانده مقاومت می‌گوید که همۀ آماده‌گی‌ها برای جلوگیری از حمله‌های طالبان بر مرکز ولایت تخار و پس‌گیری مناطق از دست‌رفته روی دست گرفته شده و در آیندۀ نزدیک به داستان حضور طالبان در ولایت تخار نقطۀ پایان گذاشته خواهد شد.

آقای نجیب افزون بر سنگرداری در میدان‌های نبرد، تجربۀ کار در نهادهای امنیتی از جمله ریاست امنیت ملی را دارد و در نزدیک به دو دهۀ اخیر در جهت قوام امنیت ملی، پاسداری از ارزش‌های دموکراتیک، حقوق بشر و آزادی بیان کار کرده است. او می‌گوید که تخلیۀ ولسوالی‌ها و عقب‌نشینی‌های تکتیکی که پیش‌روی‌های بی‌پیشینۀ طالبان را به دنبال داشت به این گروه احساس غرور کاذب داده است.

به گفتۀ او، شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی در سرتاسر افغانستان و جدیت حکومت برای سرکوب طالبان با اندک‌ترین اقدام می‌تواند معادلۀ جنگ را به سود نیروهای امنیتی و مقاومت‌گران تغییر دهد. این فرمانده خیزش‌های مردمی در تخار می‌افزاید که خط‌های دفاعی در همۀ دروازه‌های ورودی شهر تالقان، مرکز ولایت تخار ایجاد شده و در دو هفتۀ اخیر ده‌ها حملۀ تهاجمی طالبان بر مرکز این ولایت عقب‌زده شده‌اند.

جنرال نجیب‌الله نجیب، یکی از فرماندهانی محلی در ولایت تخار

فرمانده نجیب علاوه می‌کند که در پی دفع این حمله‌های تهاجمی، ده‌ها جنگ‌جوی طالبان کشته و زخمی شده‌اند و آنان تلاش دارند با آغاز عملیات تصفیه‌یی ابتدا تهدیدهای طالبان بر مرکز را برطرف سازند و سپس ولسوالی‌های از دست‌رفته را از کنترل طالبان بیرون کنند.

آقای نجیب می‌گوید که هم‌اکنون هزاران نیروی خیزش مردمی با استفاده از امکانات شخصی خود برای مقابله با طالبان سلاح خریده‌ و اگر این نیروها مورد حمایت همه‌جانبۀ دولت قرار بگیرند، تمام مناطق از دست‌رفته، از کنترل گروه طالبان بیرون می‌شود.

این جنرال کارکشته می‌افزاید که آنان به تلاش‌های صلح‌خواهانۀ حکومت و جامعۀ جهانی چشم امید دوخته‌اند و اگر به گفتۀ او، طالبان به خواست عمومی مردم و حکومت افغانستان تمکین نکنند و جنگ را پایان ندهند، از سوی نیروهای خیزش مردمی سرکوب خواهند شد.

حکومت افغانستان از آغاز روند گفت‌وگوهای صلح امریکا – طالبان و گفت‌وگوهای مستقیم این گروه با دولت افغانستان پیوسته کوشیده با دادن قربانی‌های بی‌شماری موانع فرا راه صلح را از میان بردارد. به گفتۀ آقای نجیب، اما طالبان همۀ تلاش خود را به پیروزی از راه نظامی متمرکز ساخته‌اند.

دولت افغانستان برای برداشتن موانع صلح شش هزار جنگ‌جوی گروه طالبان به شمول انس حقانی، پسر بنیان‌گذار شبکۀ حقانی را از زندان‌های افغانستان رها کرد، نیروهای امنیتی کشور را به حالت دفاعی درآورد و از آماده‌گی‌های کامل برای دست‌یابی به توافق سیاسی از راه گفت‌وگو سخن زد، اما طالبان در برابر این همه گذشت و قربانی حکومت به یگانه خواست مردم افغانستان که اعلام آتش‌بس بود، تن ندادند.

فرمانده نجیب می‌گوید که ادامۀ وضعیت جاری فرصت‌های به میان آمده برای صلح را از بین می‌برد

فرمانده نجیب اما می‌گوید که ادامۀ این وضعیت فرصت‌های به میان آمده برای صلح را از بین می‌برد. او از گروه طالبان می‌خواهد که از این بیش فرصت‌کُشی نکنند و با حاضر شدن در میز گفت‌وگوهای صلح به این جنگ خونین نقطۀ پایان بگذارند.

این فرمانده می‌افزاید که تداوم جنگ از سوی طالبان، همان‌گونه‌یی که مقاومت‌های مردمی را در پی داشته است، گسترش آن منجر به شکل‌گیری مقاومت‌های گستردۀ مردمی خواهد شد و آنان ناگزیرند برای دفاع از خود در برابر این گروه برزمند.

آقای نجیب می‌گوید که محاسبۀ طالبان برای پیروزی از راه نظامی یک محاسبۀ اشتباه است؛ زیرا به گفتۀ او، مردم افغانستان با تجربه‌یی که از نظام طالبان دارند به هیچ عنوانی اجازۀ حاکمیت دوبارۀ امارت اسلامی طالبان را نمی‌دهند.

به گفتۀ این فرمانده، در حال حاضر افزون بر نیروهای امنیتی و خیزش‌های مردمی، بسیاری از خانواده‌هایی که در نبردهای 20 سال اخیر فرزندان، پدران و بسته‌گان خود را در نبرد با طالبان از دست داده‌اند، مسلح شده و آمادۀ انتقام‌گیری از طالبان هستند.

سقوط بی‌پیشینۀ ولسوالی‌ها در شمار زیادی از ولایت‌ها به دست طالبان، این گروه را به یک‌باره‌گی در برابر آزمون سخت مقاومت مردمی قرار داده است. به گفتۀ آقای نجیب، اکنون بر طالبان است که از میان دو گزینۀ (جنگ و صلح) یکی را انتخاب کنند. آگاهان امور نظامی به این باورند، اگر طالبان بر پیروزی از راه جنگ تمرکز کنند، توسط مقاومت‌های مردمی در همۀ افغانستان سرکوب خواهند شد و با دامنه‌دار شدن جنگ، افغانستان بار دیگری درگیر نبردهای داخلی و خونین خواهد شد.