President-elect Joe Biden speaks Monday, Nov. 9, 2020, at The Queen theater in Wilmington, Del. (AP Photo/Carolyn Kaster)

جوبایدن: قواعد آیندۀ جهان باید به دست دموکراسی‌های غربی نوشته شود

neshananews

07 June 2021

جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات‌متحدۀ امریکا می‌گوید که قواعد آیندۀ جهان باید به دست دمواکرسی‌های غربی که حامی اصلی نظام اقتصاد آزاد هستند، نوشته شود.

آقای بایدن در یادداشتی در روزنامۀ واشنگتن‌پُست امریکایی نوشته است که او به دنبال ایجاد اتحاد میان دموکراسی‌های غرب است.

آقای بایدن می‌نویسد که قواعد صد سال آیندۀ جهان نباید به دست چین رقم بخورد و این قواعد باید به دست دموکراسی‌های غربی نوشته شود.

رییس‌جمهور ایالات‌متحدۀ امریکا در این یادداشت از ساختار دموکراتیک کشورهای غربی در برابر آن چه او تهدید روزافزون مسکو و پکن می‌خواند، دفاع کرده است.

در این یادداشت به تهدید همه‌گیری کرونا در جهان نیز پرداخته شده است. آقای بایدن می‌گوید که رسیده‌گی به بحران همه‌گیری کرونا از اولویت ادارۀ او در جریان سال‌های پیشرو خواهد بود.

پیش از این جوبایدن، رییس‌جمهور امریکا گفته بود که در دیدارش با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه خواستار رعایت حقوق بشر در روسیه خواهد شد.

دیدار این دو چهرۀ تأثیرگذار جهان قرار است در هفته‌های پیشرو در شهر ژنیوا در سویس صورت بگیرد. روابط مسکو – واشنگتن، بحران تغییر اقلیم و رسیده‌گی به بحران همه‌گیری کرونا در جهان از محورهای گفت‌وگوهای دوجانبه میان بایدن و پوتین عنوان می‌شود.