حزب موج تحول

 حزب «موج تحول» خواهان برقراری آتش‌بس در کشور شد

neshananews

24 September 2020

ده‌ها تن از اعضای حزب «موج تحول افغانستان» خواهان برقراری آتش‌بس سرتاسری در کشور شدند تا گفت‌وگوهای صلح به نتیجه برسد.

اعضای این حزب امروز (پنج‌شنبه، سوم میزان) در یک نشست خبری در کابل دوام جنگ را در حالی که گفت‌وگوهای صلح در قطر جریان دارد، زمینه‌ساز بی‌باوری مردم به این روند خواندند.

مونسه مبارز، عضو ارشد این حزب در این نشست خبری می‌گوید که طالبان باید به هدف نشان دادن حسن‌ نیت برای دست‌یابی روی یک توافق صلح، آتش‌بس اعلام کنند.

خانم مبارز می‌افزاید که قطع فوری جنگ و برقراری آتش‌بس سرتاسری در کشور موجب باورمندی شهروندان و گروه‌های سیاسی به پیشرفت روند صلح خواهد شد.

در همین حال، مرضیه احمدی، عضو دیگری حزب موج تحول، مذاکرات مستقیم صلح در قطر را بدون برقراری آتش‌بس و در عدم کاهش خشونت بی‌نتیجه می‌خواند. او خاطرنشان می‌سازد که تنها با کاهش خشونت یا اعلام آتش‌بس سرتاسری در کشور زمینه برای نزدیک شدن دیدگاه‌های هیأت‌های مذاکراتی دولت و طالبان روی یک توافق سیاسی مساعد خواهد شد.

این عضو حزب موج تحول همچنان مشخص نشدن آجندای گفت‌وگوهای قطر را از عوامل دیگری خواند که به دلسردی نسبت به پروسه صلح دامن می‌زند. به گفتۀ او، طرف‌های مذاکره باید هرچه زودتر آجندای نشست‌های آتی دوحه را مشخص کنند.

این در حالی است که گفت‌وگوهای مستقیم میان هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر جریان دارد. دو جانب تاکنون در نهایی کردن کارشیوۀ این مذاکرات به توافق نرسیده‌اند. قرار است پس رسیدن دو طرف به یک توافق روی این کارشیوۀ، مذاکرات صلح آغاز شود.