869786796789678

حضور پیکارجویان خارجی در سطح رهبری طالبان در جوزجان

abduljalilbehfar

29 July 2021

مسوولان ارتش در ولایت جوزجان می‌گویند که شماری از جنگ‌جویان خارجی در سطح رهبری گروه طالبان در ولایت جوزجان حضور دارند. به گفتۀ آنان، شیخ مطیع‌الله، نظامی بازنشستۀ پاکستانی جنگ‌جویان طالبان را در جوزجان رهبری می‌کند. گروه طالبان اما حضور پیکارجویان خارجی را در رهبری جنگ این گروه رد می‌کنند.

دگروال غنی نظامی، فرمانده لوای دوم پایگاه ۲۰۹ شاهین در جوزجان امروز (پنج‌شنبه، هفتم سرطان) به خبرگزاری نشانه تأیید می‌کند که شیخ مطیع‌الله، یک نظامی پاکستانی است که در سطح رهبری جنگ در ولایت جوزجان حضور دارد.

آقای نظامی در حالی از شیخ مطیع‌الله به عنوان فرمانده جنگ‌جویان گروه طالبان در جوزجان یاد می‌کند که دامنۀ جنگ در روستاهای اطراف شهر شبرغان، مرکز ولایت جوزجان گسترش یافته است.

فرمانده لوای دوم پایگاه ۲۰۹ شاهین با تأیید حضور شماری از جنگ‌جویان اوزبیکستانی در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان بیان می‌کند که پیش از این شماری از این خانواده‌های خارجی در روستای خواجه‌کنتی در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب نیز مسکن گزیده بودند.

در حال حاضر ولسوالی درزاب ولایت جوزجان به تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان قرار دارد. گزارش‌هایی دربارۀ حضور خانواده‌های شماری از جنگ‌جویان اوزبیکستانی در این ولسوالی نیز وجود دارد. آقای نظامی اضافه می‌کند که ارتش در جوزجان با شمار زیادی از جنگ‌جویان خارجی می‌رزمد.

دگروال غنی نظامی در حال حاضر از شیخ مطیع‌الله به عنوان نظامی پاکستانی و حضور پیکارجویان اوزبیکستانی برای سربازگیری در ولایت جوزجان یاد می‌کند. پیش از این نیز مسوولان ارتش از حضور جنگ‌جویان چیچنی، تاجیکستانی و پاکستانی در صفوف طالبان در ولایت جوزجان سخن گفته‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان از شیخ مطیع‌الله به عنوان شهروند افغانستان یاد کرده است. آقای مجاهد با تأیید حضور شیخ مطیع‌الله به عنوان فرمانده این گروه می‌گوید که او ارتباطی به پاکستان ندارد.

این در حالی است که به تازه‌گی پایگاه ۲۰۹ شاهین اعلام کرده که در پی حملۀ هوایی ارتش بر مواضع طالبان در روستاهای اطراف شهر شبرغان، ۳۷ جنگ‌جوی طالبان به شمول مولوی زرداد، فرمانده قطعۀ سرخ و ملا سردار فرمانده ارشد گروه طالبان کشته شده‌اند.