سرود صلح

حمایت شاعران و فرهنگیان ولایت بادغیس از روند صلح

عرفان برزگر

28 September 2020

ده‌ها تن از شاعران، فرهنگیان، مسوولان دولتی و جوانان در ولایت بادغیس با برگزاری برنامۀ «سرود صلح» حمایت‌شان را از روند جاری صلح در کشور اعلام کردند. این نشست از سوی برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی برگزار شده است.

فیض محمد میرزاده، معاون و سرپرست مقام ولایت بادغیس شب گذشته (یک‌شنبه، ششم میزان) هنگام سخنرانی در این محفل، صلح را از خواست‌های اساسی مردم افغانستان عنوان کرد و گفت: «مردم افغانستان تشنۀ صلح و ثبات دایمی در این کشور هستند و باید مخالفان مسلح دولت و نظام جمهوری به این خواست شهروندان کشور لبیک بگویند.»

آقای میرزاده همچنان با سپاس‌گذاری از نشست «سرود صلح» که از سوی برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی برگزار شده است، می‌افزاید که در شرایط کنونی که گفت‌وگوهای مستقیم صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان جریان دارد، برگزاری همچو برنامه‌ها می‌توانند مردم را به صلح امیدوار بسازند و صدای پای صلح را به گوش‌ مخالفان مسلح دولت برساند. سرپرست مقام ولایت بادغیس خاطرنشان می‌سازد که این برنامه به منظور بیان ویژه‌گی‌های صلح از زبان شاعران است.

در همین حال، عبدالناصر عمرزی، مسوول ولایتی برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی در ولایت بادغیس می‌گوید که هدف از برگزاری این برنامه‌ها در سطح ولایت، تشویق مردم به روند صلح و گردآوری دیدگاه‌ها نسبت به این روند ملی می‌باشد. آقای عمرزی می‌افزاید که شاعران می‌تواند در تقویت این روند ملی، نقش ارزنده و مهمی داشته باشند.

در برنامۀ «سرود صلح» در ولایت بادغیس شماری از شاعران جوان این ولایت به حمایت از روند صلح و نفرت از جنگ، شعر سرودند. مسوولان برنامۀ حمایت مردمی ادارۀ ارگان‌های محلی می‌گویند که این اداره در ولایت‌های مختلف کشور برنامه‌های حمایت از صلح را زیر نام «سرود صلح» راه‌اندازی کرده‌اند و قرار است از مجموعۀ شعرهای شاعرانی که به حمایت از صلح سروده شده است، یک کتاب چاپ کنند.

این برنامه در حالی از سوی ادارۀ ارگان‌های محلی در ولایت‌های مختلف کشور برگزار می‌شود که مذاکرات مستقیم صلح میان هیأت دولت افغانستان و گروه طالبان در قطر وارد دومین هفته شده است. دو طرف هنوز روی نهایی‌سازی کارشیوۀ این مذاکرات به توافق نرسیده‌اند.