اندخوی

حکومت دو هفته‌یی طالبان بر ولسوالی اندخوی؛ باشنده‌گان محل در چه وضعیتی قرار دارند؟

abduljalilbehfar

08 July 2021

ولسوالی اندخوی ولایت فاریاب از دو هفته به این‌سو زیر تصرف جنگ‌جویان گروه طالبان قرار دارد. این ولسوالی در شمال کشور چهارده روز پیش در پی دو نبرد شدید مسلحانه میان نیروهای دولت و جنگ‌جویان طالبان به تصرف این گروه درآمد. نیروهای امنیتی و دفاعی باوجود تلاش‌های مستمر هنوز هم موفق نشدند این ولسوالی را از تصرف طالبان بیرون کنند.

در جریان نبرد میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان گروه طالبان حدود ۱۰۰ دکان و شماری از خانه‌های رهایشی در این ولسوالی آتش گرفته‌اند. اما در حال حاضر همۀ توجه ارگان‌های امنیتی و دفاعی متوجه بندر بازرگانی «آقینه» در شمال این ولسوالی است. گذرگاه بازرگانی آقینه در مرز میان ترکمنستان و افغانستان موقعیت دارد. این بندر از ولسوالی اندخوی حدود 30 کیلومتر فاصله دارد.

دکان های که در جریان درگیری آتش گرفته‌اند

اعضای شورای ولایتی فاریاب با ابراز نگرانی از سقوط ولسوالی اندخوی به دست طالبان می‌گویند که جنگ‌جویان این گروه شماری از فعالیت‌های روزمرۀ باشنده‌گان این ولسوالی را منع قرار داده‌اند. نشرات دو رادیوی محلی در این ولسوالی متوقف شده است. اعضای شورای ولایتی فاریاب همچنان می‌گویند که جنگ‌جویان گروه طالبان از باشنده‌گان محل پول و غذا می‌طلبند.

آق‌محمد نوری، عضوی شورای ولایتی فاریاب در صحبت با خبرگزاری نشانه می‌گوید که طالبان از طریق بلندگوی مسجدها و قریه‌داران اعلام کرده‌اند که مردم محل باید به آنان غذا تهیه کنند و یا بهای غذای آنان را بپردازند. این وکیل شورای ولایتی می‌افزاید که بزرگان طالبان از طرف شب در خانه‌های مردم و سرمایه‌داران مهمان می‌شوند. آن چنانی که آقای نوری می‌گوید، درب نهادهای مرتبط به امور زنان در این ولسوالی مسدود است.

مسوولان امنیتی در ولایت فاریاب با تأیید نگرانی اعضای شورای ولایتی فاریاب توضیح می‌دهند که طالبان در ولسوالی اندخوی از هر خانه پول خواسته‌اند. محمدکریم یورش، سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب با ابراز این مطلب بیان می‌کند که جنگ‌جویان گروه طالبان از طرف شب به شکل نوبتی به خانه‌های سرمایه‌داران مهمان می‌شوند. سخنگوی فرماندهی پولیس فاریاب می‌افزاید: «در صورتی که کسی با خواست‌های جنگ‌جویان این گروه مخالفت کند، از سوی طالبان مجازات می‌شود و شلاق زده می‌شود.»

در برگۀ آگاهی‌دهی طالبان که در اختیار خبرگزاری نشانه قرار گرفته است، آمده است که گشت‌وگذار زنان بدون محرم و بدون عذر شرعی، سفر زنان بدون محرم و بی‌حجابی کاملاً ممنوع می‌باشد. در بخشی از این اعلامیه اشاره شده است که فعالیت بانک‌های خصوصی در ولسوالی اندخوی ممنوع است. فروش گوشت یخ‌زده و خارجی، پخش و نشر فیلم‌، موسیقی، ساز و سرود در محفل‌های خوشی نیز از جمله مواردی است که گروه طالبان آن را در ولسوالی اندخوی ممنوع اعلام کرده است.

برگه ابلاغیه طالبان به باشنده‌گان اندخوی

در بخش دیگر این اعلامیۀ طالبان خرید، فروش و استفاده از شراب، چرس، پودر، تریاک و قمار شدیداً منع اعلام شده. همچنان ترک نماز بدون عذر شرعی از موارد دیگری است که مجازات در پی‌ دارد. این اعلامیه از سوی داملا ذبیح‌الله محمدی، مسوول دعوت و ارشاد گروه طالبان در ولسوالی اندخوی نشر شده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در صحبت با خبرگزاری نشانه اما ادعای اعضای شورای ولایتی و فرماندهی پولیس ولایت فاریاب را رد می‌کند. آقای مجاهد می‌گوید که افراد آنان هیچ کاری را بالای مردم تحمیل نمی‌کنند و هیچ گاهی از مردم محل پول و غذا نخواسته‌اند. آقای مجاهد اضافه می‌کند که مردم محل خودشان با طالبان همکار هستند.

ولسوالی اندخوی با جمعیت بیش از صد هزار نفر در مرکز سه ولسوالی دیگری قرار دارد. ولسوالی‌های چهارگانۀ اندخوی جمعیت نیم میلیون نفری ولایت فاریاب را تشکیل می‌دهند. دادوستد بازرگانی باشنده‌گان ولسوالی‌های خان‌چهارباغ، قرغان و قرمقول نیز در بازار ولسوالی اندخوی اجرا می‌شود.