خلیلزاد

خلیل‌زاد: امریکا مخالف هر گونه تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از راه نظامی است

neshananews

04 May 2021

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان می‌گوید که واشنگتن مخالف هر گونه تلاش طالبان برای گرفتن قدرت از راه نظامی در این کشور است.

سفارت امریکا در کابل با نشر خبرنامه‌یی می‌نویسد که آقای خلیل‌زاد این مطلب را دیروز (دوشنبه، سیزدهم ثور) در دیدار با رییس‌جمهور و اعضای کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان مطرح کرده است.

خبرنامۀ سفارت امریکا می‌افزاید که آقای خلیل‌زاد در این دیدار گفته است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حمایت‌های مالی و دیپلماتیک واشنگتن از نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور همچنان ادامه خواهد یافت. به گفتۀ او، بیش از 300 هزار نیروی نظامی افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی مورد حمایت امریکا قرار خواهند داشت.

به بیان آقای خلیل‌زاد، واشنگتن به همۀ طرف‌های دخیل در جنگ و صلح افغانستان از جمله طالبان گوش‌زد می‌کند که امریکا مخالف هر گونه تلاشی برای تصاحب قدرت از راه نظامی خواهد بود. به بیان او، تلاش‌های واشنگتن برای دست‌یابی دولت افغانستان و طالبان به یک توافق سیاسی که به صلح پایدار در این کشور منجر شود، ادامه دارد.

گفتنی است که آقای خلیل‌زاد هفتۀ پیش، پس از دیدار با همتایان روس، چین و پاکستانی‌اش در دوحه، نخست به اوزبیکستان و سپس به کابل سفر کرد. آقای خلیل‌زاد پس از وارد شدن به کابل با سران حکومت و سیاسیون دربارۀ پیشرفت‌های روند صلح گفت‌وگو کرده است.